Släktforskare i Lindesberg får veta mer om skogsfinnarna

Släktforskare i Lindesberg får veta mer om skogsfinnarna

Torsdag 11 april kl 18:00 bjuder Linde Bergslags Släktforskarförening in till föredrag om skogsfinnarnas kolonisation i Mellansverige i Samlingssalen i Lindesbergs stadsbiblioteks källare. Aulis Syväjärvi, natur- och kulturguide i Grythyttan, berättar om de svenska finnskogarnas utbredning och den säregna svedjebrukskulturen. Föredraget är öppet för alla intresserade. Entréavgift 50 kronor.

Finnskogarnas kolonisation utgör en viktig milstolpe i Sveriges historia. Kulturarv, lämningar och engagemang lever vidare ännu idag. Aulis Syväjärvi berättar om de svenska finnskogarnas utbredning och den säregna svedjebrukskulturen – en mytomspunnen migration till svenska ödeskogar under 1600-talet.

...

Kommande aktiviteter:

25 april kl 16-19: Föreningskväll om Kulturhistoriska arkivets bildskatt: Arkivet öppnar kl 16.00 och du är välkommen att komma med dina frågor om släktforskning eller använda våra datorer för egen forskning. Kl 18.00 berättar Magnus Jerlström om Kulturhistoriska arkivets bildskatt

22 maj kl 16-19:
Lindedagen: Föreningen finns med någonstans längs Lindesjöns strand med information om föreningens verksamhet
och släktforskning.

8– 14 juli:
Västmanlands Släktforskarvecka: Ett nytt arrangemang där släktforskarföreningarna i Västmanland går ihop och genomför en vecka med släktforskaraktiviteter. Lindesberg har tilldelats torsdag 11 juli.

...