Kommer biografen i Lindesberg att få de extra pengar som krävs för att den ska kunna drivas vidare efter årsskiftet?

Snart dags för avgörande om biografens framtid i Lindesberg

Estetiska programmet på Lindeskolan läggs inte ned - tack vare ett brett opinionstryck. Nu är det dags att mobilisera motsvarande opinion för att den kommunala biografen i Lindesberg inte ska läggas ned. Arbetet med kommunens "handlingsplan för en budget i balans" går nu in i slutskedet - men inget har ännu offentligtgjorts om vad det kan komma att innebära för biografen.

Lindesbergs kommun ska ha en "budget i balans" till 2025. Och eftersom kommunen har ett ekonomiskt underskott innebär det i praktiken besparingar och i vissa fall även avveckling av verksamheter som en kommun inte är skyldig att ha - även om de är bra för kommunens attraktionskraft.

Den kommunala mål- och budgetprocessen för 2025 - med en "handlingsplan för en budget i balans" - går nu in i slutskedet. För biografens framtid är Tillväxtnämndens åtgärdsplan extra viktigt: Finansieringen av den kommunala biografen i Lindesberg för 2024 räddades genom att Tillväxtnämnden fick 700.000 kronor genom en extra utdelning från kommunala bolagskoncernen.

Nu över 600 underskrifter: Vill Du också skriva under uppropet Rädda biografen i Lindesberg? Klicka här >>

Tidplan för Lindesbergs kommuns budgetarbete:

26 mars: Handlingsplanen för en budget i balans ska vara genomgången och implementerad av alla nämnder för redovisning till kommunstyrelsen. Läs mer i kallelse till kommunstyrelsen 2024-03-24 >>

8-9 april: Budgetdagar 2025-2027

23 april: Tillväxtnämnden fastställer åtgärdsplaner för budget i balans.

14 maj: Mål och budget 2025-2027 - förslag klart:

• Samtliga nämnder ska återrapportera sina beslutade åtgärdsplaner för en budget i balans;
  • De prioriterade horisontella åtgärderna för en budget i balans ska återrapporteras med en risk- och konsekvensanalys;
  • Samtliga nämnder som har investeringsbudget ska genomföra en risk- och konsekvensanalys för att minimera år 2024:s investeringar samt för planen 2025-2027.

28 maj: Mål och budget 2025-2027 - beslut i kommunstyrelsen.

17 juni: Mål och budget 2025-2027 - beslut i kommunfullmäktige.

Ingen öppen insyn i arbetet med budget i balans

Kommunstyrelsens sammanträden har tidigare varit öppna för media och allmänhet - men inte kommande sammanträde tisdag 26 mars. Den huvudsakliga anledningen enligt kommunstyrelsens ordförande Tomas Klockars (M) är att mötet inte hålls i kommunhuset utan i annan lokal innanför annan myndighets skalskydd vilket gör att det inte är lämpligt med öppna möten för närvarande.

Handlingar inför nämnders och kommunstyrelsens sammanträden brukar vara offentliga handlingar och finnas med i kallelser till respektive möten. När det gäller handlingar för en handlingsplan för budget i balans är dessa "fortfarande under beredning och därmed arbetsmaterial som inte är offentliga handlingar" - och därmed inte tillgängliga för media och allmänhet.

Tillväxtnämndens åtgärdsplaner kommer att bli tillgängliga efter nämndens sammanträde 23 april, enligt Tom Persson (SD) - ordförande i Tillväxtnämnden.

"Handlingsplanerna för budget i balans är ett kontinuerligt arbete som det jobbas hårt med i varje nämnd. Vi får återapportering varje kommunstyrelse vad som hänt och hur långt man kommit", förklarar Tomas Klockars (M) och svarar på frågan om hur det ska kommuniceras ut: "När handlingarna är justerade är de offentliga handlingar. Hur den övergripande budgeten blir kan jag inte svara på förän vi lägger budgeten. Då kan det ske justeringar i ramarna för de olika nämnderna om vi kommer fram till att ramen inte överstämmer med verkligheten".

Därför är det Tillväxtnämnden som ska rädda biografen

Eftersom Lindesbergs Bio drivs av det kommunala bolaget Besök Linde AB är frågan - varför stödfinansiering genom Tillväxtnämnden istället för internt koncernbidrag mellan de kommunala bolagen?

Henrik Arenvang - kommundirektör i Lindesbergs kommun och VD i kommunala bolagskoncernens moderbolag Linde Stadshus AB - förklarar:

"Biografen är en verksamhet som ska finansiera sig själv, genom biljetter och försöjningar. Nu blir det ett underskott på ca 700.000 kr. För att fortsätta bedriva verksamheten behövs årligen ca 700.000 kr

Det är för Lindesbergs invånare biografen finns och inte för Besök Linde AB. Därför är det Lindesbergs kommun som ska finansiera upp dessa 700.000 kr, om biografen ska vara kvar. Och då är det ett uppdrag för Tillväxtnämnden att finansiera eftersom fritid och kultur med mera ingår i deras ansvarsområde.

För att inte behöva prioritera om Tillväxtnämndens budget (det vill säga spara 700.000 på något annat) får nämnden en utökad ram på 700.000 kr. Och för att finansiera dessa 700.000 kr finns olika alternativ: Ett kan vara att höja skatten, ett annat att ta 700.000 från en annan nämnd.

Det beslut som fattades var att begära utdelning från moderbolaget Linde Stadshus AB på ytterligare 700.000 kr för biografen på motsvarande sätt som 12,7 miljoner kronor tas ut för att finansiera badhuset som också drivs av Besök Linde AB.

Anledningen till att det inte finansieras med koncernbidrag är att så får vi inte göra. En bolagskoncern kan inte finansiera underskottsverksamhet med överskottsverksamhet. Utdelning från bolagen kan därför bara ske genom moderbolaget Linde Stadshus AB."

Så vill partierna rädda biografen i Lindesberg

Alla partier tycker att den kommunala biografen i Lindesberg är viktig - och alla vill att den ska leva vidare. Men bara fem partier (S, C, V, MP och L) svarar ett tydligt JA på att kommunen ska säkra biografens finansiering på lång sikt. Tre partier (SD, M och KD) vill att biografen måste hitta andra finansieringslösningar. Ett parti (LPO) har inte svarat. Läs mer på lindekultur.se >>

...

Läs mer om Lindesbergs Bio på visitlindesberg.se >>