Martin Almgren och Guldsmedhyttans Musikkår på sommarsaluten 2017.

​Sommarsalut i Lindesberg för 31:a året

Fredag 24 augusti är det dags igen för Sommarsalut i Lindesberg - ett gratisevenemang för hela familjen i Oscarsparken som arrangeras av Guldsmedshyttans Musikkår för 31:e året i följd. Med start klockan 20.00 kommer musikkåren och Martin Almgren som gästartist att underhålla med populärmusik och allsång.

Någon gång efter 21.00 kommer Eje Berglund från Furuvik - en av Sveriges bästa pyrotekniker - att skjuta ett koreograferat fyrverkeri från Loppholmarna ut över Lindessjön till tonerna från musikkåren spelandes musik med James Bond-tema.

Evenemangen genomförs av Guldsmedshyttans Musikkår med ekonomiskt stöd av Sparbanksstiftelsen Bergslagen.

Det var så det började:

Arkivfoto: Rolf Karlsson

Evenemanget tillkom 1988 på initiativ av Guldsmedshyttans Musikkår i samarbete Bergslagsposten och Lindesbergs kommun. Idén kom ursprungligen från musikkårens dåvarande dirigent Karl-Erik Anestedt, som även ledde musikkåren i Ludvika där det genomfördes en liknande konsert.

”Nu har skolorna börjat, semestrarna börjar ta slut och sommaren är till ända. Detta vill vi fira genom att musikkåren underhåller samt som avslutning spelar ett stycke som ackompanjeras av ett fyrverkeri ut över Stora Lindessjön.”

Platsen för evenemanget är numera Oscarsparken vid Strandpromenaden i Lindesberg och musiken som spelats till fyrverkeriet var under de första tio åren Händels ”Fyrverkerimusik” och sedan dess musik ur musikalerna Chess, The Phantom of the Opera och Cats samt musik av Beatles.

Utöver själva fyrverkerimusiken bjuder musikkåren på underhållning från kl 20 kompletterat med framträdande av artist, oftast lokal men även från regionen. Under denna timme fram till mörkret sänker sig sjungs även ett antal allsånger

Publikt är evenemanget mycket lyckat, naturligtvis beroende på vädret. I de flesta fall är det uppskattningsvis närmare 1.000 personer i Oscarsparken och utmed Strandpromenaden när fyrverkerimusiken spelas.

Sedan 1994 svarar Eje Berglund AB för pyrotekniken. Eje är känd från bland annat fyrverkerier kring Robert Wells, Rhapsody in Rock 2010, Dalhallas avslutningskonsert med flera platser och artister.

Guldsmedshyttans Musikkår