Nyckelby bygdegård

​Sparbanksstiftelsen Bergslagen ger bidrag till Nyckelby bygdegård

Nyckelby bygdegårdsförening har samlat folk från bygden och omkringliggande orter i över 100 år. Tack vare bidrag från Sparbanksstiftelsen Bergslagen (som äger Bergslagens Sparbank) kan föreningen nu renovera den stora samlingssalen i bygdegården, där allt från allsångskvällar, julgransplundring och buggkurser äger rum. Parketten har inte slipats sedan 1980-talet - men nu är det äntligen dags.

”Det här är en plats för alla”, säger Caroline Kleber, ordförande i Nyckelby bygdegårdsförening som har besökare från Arboga, Fellingsbro, Frövi och Lindesberg bland annat.

Caroline har ärvt sitt engagemang i Nyckelby från sin pappa och farbror. Hennes farbror föddes 1913 och redan när han var liten plundrade han julgran i bygdegården. ”Julgransplundringen är en omtalad och uppskattad aktivitet”, säger Caroline.

Med hjälp av de 20.000 kronor som föreningen får från Stiftelsen kan bygdegården fortsätta vara en mötesplats att längta till för alla som bor här, både gamla och unga.

Nyckelby bygdegård är ofta uthyrt, här arrangeras både dop, bröllopsfester och födelsedagskalas. Kyrkan har också gudstjänst i lokalen en gång om året, på nyårsdagen.

”Vi är en aktiv förening och vi håller liv i bygden”, säger Caroline.

..................................................

Lokal bank som stödjer lokala projekt

Bergslagens Sparbank verkar i och för Bergslagen - bland annat genom att ge bidrag och stöd till Näringsliv, Forskning, Utbildning, Idrott och Kultur i Bergslagen. ”Därmed är varje kund i Bergslagens Sparbank med och utvecklar samhället vi bor och verkar i - tillsammans berikar vi Bergslagen”, enligt banken.

Under 2018 har Bergslagens Sparbank genom bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen gett ekonomiskt stöd till dessa kulturevenemang:

• Lindesbergs Filmstudio: Filmfestival Folkets Hus
  • Löa Hembygdsförening/teater sektion: Teatervandring i Löa Hytta
  • Stiftelsen Kulturcentrum Ljusnarsberg: Skapa kultur o naturturism
  • Nora/Bergslags kammarmusikför: Nora kammarmusikfestival
  • Ideella Kulturföreningen Circustältet: Stadra Teaters verksamhet 2018
  • Guldsmedshyttans Musikkår: Sommarsalut 2018 i Lindesberg
  • Frövifors Pappersbruksmuseum: Förbättringar av utställningshall

Läs mer om Sparbanksstiftelsen Bergslagen>>

Läs mer om att ansöka om bidrag: Sparbanksstiftelsen Bergslagen skall genom bidrag främja näringsliv, forskning, utbildning, idrott eller kultur med lokal anknytning>>

..................................................

I Lindesbergs kommun finns flera bygdegårdar och hembygdsgårdar som drivs och underhålls av engagerade föreningsmedlemmar - läs mer om dessa på lindesberg.se >>