Hyttans Hemligheter i Löa - en av de kulturverksamheter som får stöd från Sparbanksstiftelsen Bergslagen.

​Sparbanksstiftelsen Bergslagen ger stöd till kulturen

Sparbanksstiftelsen Bergslagen - som äger Bergslagens Sparbank - delade under 2018 ut 5,2 miljoner kronor till över 150 föreningar, projekt, bygdegårdar och andra aktiviteter i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Storfors kommuner.

”För oss och vår stiftelseägare är det oerhört viktigt med ett levande Bergslagen. Att bidra till den lokala samhällsutvecklingen är en del av vår affärsidé och ägarstiftelsens syfte”, berättar bankens VD Cecilia Jeffner i ett pressmeddelande.

Bergslagens Sparbank har en lång tradition av att på olika sätt stödja samhället. Syftet är att främja en sund och hållbar finansiell situation för människorna och företagen. Att vara banken för de många innebär också att engagemang och sponsring ska nå breda grupper i samhället och bankens sponsrings-verksamhet spänner över såväl kultur, samhälle och idrott.

Under 2018 delade Sparbanksstiftelsen Bergslagen ut bidrag till dessa kulturverksamheter:

• Lindesbergs Filmstudio: Filmfestival Folkets Hus
  • Löa Hembygdsförening/teater sekt: Teatervandring i Löa Hytta
  • Stiftelsen Kulturcentrum Ljusnarsberg: Skapa kultur o naturturism
  • Nora/Bergslags kammarmusikför: Nora kammarmusikfestival
  • Ideella Kulturföreningen Circustältet: Stadra Teaters verksamhet 2018
  • Non Existent resources ek.för. : Renovering av Ställbergs Gruva
  • Guldsmedshyttans Musikkår: Sommarsalut 2018 i Lindesberg
  • Stiftelsen Frövifors Pappersbruksmuseum: Förbättringar av utställningshall
  • Löa Hembygsför./teatersektionen: Hyttans Hemligheter 2019
  • Nora Bergslags Kammarmusikförening: Kammarmusikfestival
  • Lindesbergs Radioklubb: Radiomässa
  • Lindesbergs Konstförening: Fylla tomma skyltfönster med konst

………………………………………..

Sparbanksstiftelsen Bergslagen ska genom bidrag främja näringsliv, forskning, utbildning, idrott eller kultur med lokal anknytning.

Vem kan söka? Alla med anknytning till Lindesbergs, Ljusnarsbergs, Nora och/eller Storfors kommun. Stiftelsens område för bidragsverksamheten är huvudsakligen Lindesbergs kommun, Ljusnarsbergs kommun, Nora kommun och Storfors kommun.

När du kan söka: Stiftelsens styrelse sammanträder vanligen fyra gånger per år då bidragsansökningar behandlas. Kommande styrelsemöten med tillhörande sista ansökningsdag:

• 12 februari 2019, ansökningar skall vara stiftelsen tillhanda senast 1 februari 2019
  • 9 april 2019, ansökningar skall vara stiftelsen tillhanda senast 29 mars 2019.

......................................................

Läs mer om Sparbanksstiftelsen Bergslagen >>