​Spökvandring sista evenemanget i Stripa för Besök Linde AB

​Spökvandring sista evenemanget i Stripa för Besök Linde AB

”Vi lämnar området 30 november och har efter det datumet inga planer. Spökvandringarna 2 november blir därmed våra sista evenemang i Stripa”, meddelar Åsa Jönsson-Carlsson - VD på kommunala bolaget Besök Linde AB.

Besök Linde AB har ansvar för Badhuset Energikällan, Lindesberg Arena och från 1 november Folkets Hus Bio. Bolaget beslutade i augusti att på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar, stänga besökscentret samt lämna lokalerna i Stripa gruvmiljö som hyrs av det kommunala fastighetsbolaget Fastigheter i Lindesberg AB.

Besök Linde AB:s sista evenemang i Stripa blir därmed två spökvandringar lördag 2 november - en för vuxna (”Siste man stänger dörren”) och en för barn (rekommenderad ålder 7-12 år).

Siste man stänger dörren: En oförglömlig spökvandring genom mörka bandgångar och över djupa schakt. Ni tar er så långt ni vågar. I mörker och skräck ni sällan upplevt förr. Ni kommer aldrig vara säkra på var gruvfrun och hennes gruvarbetare befinner sig. Vandringen kommer erbjuda branta trappor, trånga utrymmen och mörker. Rekommenderat från 13 år. Personer under 15 år, alltid i vuxens sällskap.

Spökvandring för barn i Stripa: Det knakar och knarrar...vem där? I gruvans övergivna och hemsökta byggnader väntar en spökvandring som inte är något för den mörkrädde! Ta med dig dina kompisar eller familj och följ ljuset genom Gruvfruns rike. Se till att hålla någon i handen och håll dig till den ljusledda vägen för man vet aldrig vem eller vad man möter i mörkret Rekommenderad ålder 7-12 år.

Stripa Gruva Event ordnar julmarknad 2019

Även om Besök Linde AB lämnar Stripa blir det traditionsenlig julmarknad vid Stripa gruva lördag 14 december kl 11-16 - nu med Stripa Gruva Event som arrangör.

”Kom i julstämning på julmarknad i Stripa där ett antal utställare kommer finnas på plats. Försäljning av konsthantverk och mathantverk. Kören sjunger julsånger, tomten kommer, ponnyridning och smeder i arbete. Bergslagspraliner & Stripabryggeriet har öppet. Önskar du delta som utställare så maila stripagruva@outlook.com senast 15 november. Platser kommer att tilldelas senast 30 november. Pris: 200 kr/utställare. Arrangör: Stripa Gruva Event, Stripabryggeriet

Stripa Gruva Event: ”Vi är några personer som tyckte det var synd att ett sådant välbesökt evenemang som Stripa julmarknad skulle upphöra bara för att Besök Linde AB valde att avyttra sig från Stripa gruvområde. Vi börjar med att ta tag i julmarknaden och se till att den blir väl genomförd så får vi se om vi fortsätter mer andra event framöver. Stripa Gruva har ju en enorm potential för alla möjliga olika sorters event. Framtiden får utvisa. /Malin Gröningsson