Teaterföreningar bjuder in till teaterresa från Lindesberg och Nora

Teaterföreningar bjuder in till teaterresa från Lindesberg och Nora

Lördag 24 februari bjuder Örebro Teater i samarbete med Lindesbergs Riksteaterförening och Nora Teaterförening in till föreställningen Linje Lusta i Örebro med buss från Lindesberg och Nora och tillbaka efter föreställningen. Det är begränsat antal platser så först till kvarn gäller.

Erbjudandet gäller bussresa till och från föreställningen Linje Lusta som spelas lördag 24 februari kl 16:00-19:00 (inklusive paus) på Örebro Teater (stora scenen).

• Avresa från Lindesbergs Resecentrum kl 14:15 via Nora torg kl 14:45. Buss avgår tillbaka direkt efter föreställningen,
  • Pris för både buss och teaterbiljett = 420 kr (inkl serviceavgift).
  • Boka själv teaterbiljett via tickster.com >>
  • Därefter: Ni som köper paket-biljett skriver till biljett@orebroteater.se och meddelar vilken ort ni vill åka ifrån!

Samtal i Nora: Onsdag 24 januari kl 18:30 bjuder Örebro Teater i samarbete med Nora Teaterförening och Nora Bibliotek in till konstnärligt samtal med Ronny Danielsson (regissören för "Linje Lusta") och teaterns konstnärliga ledare Rikard Lekander på Nora bibliotek. Evenemanget är kostnadsfritt.

LINJE LUSTA: Örebro Teater, Stora scenen

Peter Perski, Malin Berg och Natalie Sundelin i Linje Lusta. Foto: Leonard Stenberg

Linje Lusta – ett skarpt och medkännande maktdrama av Tennesse Williams om kärlek, våld, maktkamp och ömhetslängtan.

När Blanches (spelad av Malin Berg) ömtåliga värld faller samman vänder hon sig till sin syster Stella (spelad av Natalie Sundelin) för att få tröst – men hennes nedåtgående spiral leder henne i stället ansikte mot ansikte med Stellas man. Den ovårdade, råa, Stanley Kowalski (spelad av Peter Perski).

Trots att Blanche själv är utblottad och har förlorat familjens vackra herrgård, döljer hon inte besvikelsen över systerns skamliga klassresa och val av make. Stanley svarar med att göra allt han kan för att bryta ner henne och kasta ut henne ur sitt hem.

Det här är upprinnelsen i Tennessee Williams Pulitzerprisbelönade pjäs som hade sin urpremiär på Broadway 1947. Williams är en av de ­allra främsta amerikanska dramatikerna som med sin realistiska skärpa och starka medkänsla för sina rollporträtt skapat stort avtryck och efter­klang även långt efter hans död. I Linje Lusta väver han poetiskt ihop en kontrast­rik berättelse om kärlek, våld, maktkamp och ömhetslängtan.

För regin står en av Sveriges mest erfarna och meriterade regi­ssörer ­Ronny Danielsson, som sedan 1980-talet regisserat över 120 uppsättningar vid bland annat stadsteatrarna i Malmö, Helsingborg, Uppsala, Stockholm samt Göteborgsoperan och Göteborgs Stadsteater.

Det förekommer våldsamma scener i föreställningen. Rekommenderas från 16 år.