Tomas Herngren har han haft ett stort antal separatutställningar - nu är det dags för utställning i Lindesberg.

​Tomas Herngren ställer ut på Konstrummet i Lindesberg

Lördag 19 september kl 12-14 bjuder Lindesbergs Konstförening in till vernissage på "Människor/ting/vågor" - en utställning i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek med verk av Tomas Herngren. Konstnären är på plats och talar om sin konst. Utställningen pågår till 21 oktober och är öppen under samma tider som stadsbibliotekets öppethållande.

”Kan målningar likna verkligheten och ändå få mer sanning? Ingen verklighet – ingen konst. Men den levande verkligheten är så mycket. T.ex. en hund – hur står bakbenen, hur glänser pälsen, nosen, färgen, volymen, skugga o.s.v.? Tusen påståenden eller tusen frågor är ändå för lite. Att bara återge är inget alls. Istället vill jag träffas av det som kallas uppenbarelse. Ett slags fysiskt förtydligande i en process, utanför konstnärens makt. Jag upplever det plötsligt på samma sätt som när ljuset från en fyr avslöjar bränningarna. Detta uppstår ur vardagen och sällan ur det nya. Därför målar jag det jag känner väl. Ju mer förtrogen jag är med föremålet, desto större är chansen att det börjar leva och blir till en uppenbarelse som träffar mig.”

"Så säger konstnären Tomas Herngren vid ett tillfälle om sin konst. Och för mig och min medkamrat i konstföreningens styrelse, Birgitta Sternberg, var det drabbande att för ett par år sedan se hans målningar på Galleri Astley i Uttersberg – färgerna, ett uttryck av förundran inför motivet", skriver Arne Johnsson i konstföreningens medlemsbrev inför utställningen: "Det var som att upptäcka att dessa färger också finns där, bland människorna, husen, träden, vägarna. Där fanns också den ärlighet i måleriet, som citatet ovan uttrycker och som jag tycker är väldigt spännande. Det var något så friskt och glädjande över det att vi omedelbart bestämde oss för att försöka få till en utställning med Tomas i Lindesberg".

Tomas Herngren är född 1954, och bosatt i Stockholm. Sedan utbildningarna på KV’s Konstskola i Göteborg 1973-1975 och Kungl Konsthögskolan Stockholm 1975-1981 har han haft ett stort antal separatutställningar och deltagit i samlingsutställningar. Han är representerad med verk på ett stort antal orter i Sverige.

Lindesbergs Konstförening