Unikt pris i lokal demokrati-tävling: Prova på att vara beslutsfattare i Lindesberg

OBS: Detta publicerades 1 april. Därför kan sanningshalten i detta aprilskämt inte garanteras fullt ut.

...

Testa dina kunskaper om den kommunala demokratin i Lindesberg - och delta i utlottningen av platser i ett samverkansforum med möjlighet att påverka kommunpolitiken. Denna unika möjlighet att få prova på att vara beslutsfattare genomförs med anledning av att den svenska demokratin firar 100-årsjubileum i år.

Svara på frågorna nedan och motivera varför just du vill prova på att vara beslutsfattare i ett av de samverkansforum som kan komma att bildas.

"Vår demokrati – värd att värna varje dag" är en nationell samling med anledning av att Sveriges demokrati fyller 100 år 2021 och därmed ett tillfälle att uppmärksamma och stärka demokratin. En rad aktörer - däribland Lindesbergs kommun - har skrivit under "Deklaration för en stark demokrati" som bland annat innebär att "verka för att fler får en god kunskap och medvetenhet om det demokratiska systemet".

...

Testa dina kunskaper om demokratin - och svara via denna länk >>

...

Fråga 1: Sveriges demokrati fyller 100 år 2021. Vad är anledningen till detta?

• A: 100 år sedan det andra beslutet i riksdagen som gav kvinnor rösträtt.
  • B: 100 år sedan riksdagen flyttade in i nya riksdagshuset.
  • C: 100 år sedan Sverige fick fler än två politiska partier.

...

Fråga 2: Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ som representerar folket i kommunen och tar beslut i kommunens viktigaste frågor. Vid ett antal tillfällen under de senaste åren har kommunfullmäktiges sammanträden i Lindesbergs kommun ställts in. Varför?

• A: För få ärenden - eftersom allt fler beslut i strategiska VAD-frågor fattas av politiker i nämnder/styrelser och allt fler beslut i operativa HUR-frågor fattas av tjänstemän i förvaltningar/kommunala bolag.
  • B: För att spara pengar - eftersom varje sammanträde med 45 ledamöter i kommunfullmäktige kostar en hel del.
  • C: Sammanträdena kolliderade med viktiga hemmamatcher i arenan.

...

Fråga 3: Lindesbergs kommuns nya "Styrmodell för ledning och styrning" innebär att allt fler beslut flyttas från verksamhetens topp (politiker) till dess frontlinje (tjänstemän). Tjänstemännen får därmed större frihet och utrymme att utforma lösningar anpassade till medborgarens behov. Vad är syftet med den nya styrmodellen?

• A: Styrmodellen ska främja att tid och kraft läggs på det som får positiv effekt på verksamhetsutvecklingen som leder till en förbättring för medborgarna.
  • B: För att spara pengar genom att minska antalet sammanträden.
  • C: Kul att prova på något nytt.

...

Fråga 4: Det blir allt svårare för de politiska partierna att få medlemmar som vill engagera sig som fritidspolitiker i kommunen. Vad tror du är den främsta anledningen?

• A: För tidskrävande och komplicerat att sätta sig in i alla ärenden - och därmed svårt att ha en aktiv roll i beslutsfattandet.
  • B: För dåligt betalt för det ansvar man har som fritidspolitiker.
  • C: För mycket annat att ta ansvar för.

...

Fråga 5: Om du får möjligheten att få prova på att vara beslutsfattare  - vilken beslutsfattare skulle du vilja vara samarbetsstöd till?

• A: Kommunfullmäktiges ordförande.
    • B: Kommunstyrelsens ordförande som även är ordförande i styrelsen för kommunala Linde Stadshus AB (moderbolag till alla kommunala bolag).
    • C: Kommunchef som även är VD i kommunala Linde Stadshus AB.

...

Till sist: Motivera varför just du vill prova på att vara beslutsfattare i en av de samverkansarenor som kan komma att bildas.

......

Under samlingsnamnet Vår demokrati – värd att värna varje dag samlar Kommittén Demokratin 100 år kommuner, civilsamhällets organisationer, myndigheter, näringsliv, skolan och alla andra som vill vara med och bidra till att stärka och utveckla demokratin i Sverige och säkra att den står sig stark även de kommande 100 åren. Läs mer >>

Demokrati betyder folkstyre och innebär att den offentliga makten ska utgå från folket. Sverige har en representativ demokrati som innebär att folket väljer representanter som sedan fattar beslut i deras ställe. Läs mer >>

Kommitténs mål är att: 1) Fler har en god kunskap och medvetenhet om demokratin och vad vårt demokratiska system innebär; 2) Fler engagerar sig i demokratin t.ex. genom att delta i samtal om demokrati, påverka lokala beslutsprocesser, rösta i val, engagera sig i en politisk fråga, i ett parti, eller i en civilsamhällets organisation på sin fritid; 3) Ökat stöd för demokratin och att fler tar tydlig ställning för demokrati som styrelseskick. Läs mer >>