Utredning visar: Nedläggning av gymnasieprogram ger ingen besparing

Utredning visar: Nedläggning av gymnasieprogram ger ingen besparing

Att lägga ner Estetiska programmet på Lindeskolan ger inte någon besparing - det skulle kosta Lindesbergs kommun cirka fyra miljoner kronor i interkommunala ersättningar. Det visar en utredning som presenterats för Barn- och utbildningsnämnden. Men en sänkning av hyran för skolans lokaler skulle ge en besparing på ca 7,2 milj kr per år.

Skolledningen på Lindeskolan arbetar med ett besparingskrav enligt en trestegsmodell. Genomförandet avseende de två första stegen - som innefattar sex miljoner kronor - är på gång enligt plan. Det tredje steget avser strukturella förändringar på fyra miljoner kronor avseende lokaler, hyror och ett beslut angående programutbudet på Lindeskolan.

När det gäller lokaler utreder skolledningen möjligheterna att komprimera och gå ur lokaler som hyrs av det kommunala fastighetsbolaget FALAB. Den centrala frågeställningen är dock den generella hyresnivån som har en stor inverkan på kostnadsläget, enligt utredningen:

"Vid en jämförelse kan konstateras att hyreskostnaden för Lindeskolan ligger på 1.451 kr/kvm medan Möckelngymnasiet i Karlskoga (som är en jämförbar skola med ca 1.000 elever) har en hyra på 1.075 kr/kvm. Det innebär att hyreskostnaden är 35% högre på Lindeskolan vilket motsvarar ca 7,2 miljoner kronor på årsbasis."

Utredning om programutbudet på Lindeskolan

Gymnasieverksamheten är komplex och avsikten är att belysa de konsekvenser som olika strategiska vägval innebär för Lindeskolan, enligt utredningen som beskriver nuläge, tänkbara effektiviseringar och konsekvenser för respektive program (elva nationella program och fyra introduktionsprogram).

När det gäller Estetiska programmet (ES) konstateras följande i utredningen:

Nuläge: På Estetiska programmet läser idag totalt 29 elever fördelade i åk.1, åk.2 och åk.3. Dessa elever samläser med Samhällsvetenskapliga programmet (SA) i de gymnasiegemensamma kurserna. Programmet erbjuder två inriktningar - musik och media.

Det vi kan se är att antalet sökande är och har varit fler än de som antagits. Detta kan bero på att sökande elever ej uppnått behörighet för att gå på ett studieförberedande program. Samläsningen med SA-programmet gör att antalet elever kan få variera utan några större kostnader. Programmet tar även emot elever som tillhör Introduktionsprogrammen (IMV).

På programmet arbetar idag 3,2 heltidsanställd personal riktat mot de programspecifika kurserna. I arbetslaget ingår ytterligare lärare som undervisar i gymnasiegemensamma kurser på andra program. Idag samläses samtliga kurser inom media över årskurserna inom programmet.

Tänkbara effektiviseringar: Om beslut fattas att Lindeskolan inte ska erbjuda Estetiska programmet ger det en besparing på ca: 0,5 lärartjänster inför läsår 2024 – 2025 och ytterligare ca: 1 lärartjänst inför läsår 2025 – 2026. Samtlig personal avslutas inför läsåret 2026 – 2027. Viss förändring sker det för lärare kopplade till de gymnasiegemensamma ämnena.

Konsekvenser:

Estetiska programmet bildar tillsammans med Samhällsvetenskapliga programmet en helklass i de gymnasiegemensamma kurserna en klass. En konsekvens är att det Samhällsvetenskapliga programmet skulle minska med 16 platser per årskull. Elever skulle då hänvisas till Örebro i första hand och den interkommunala ersättningen skulle då i totalen bli för Estetiska programmets elever samt ytterligare 16 elever på Samhällsvetenskapliga programmet per år.

Programmet tar även emot elever från Introduktionsprogrammen (IMV) som tillkommer under inledningen av läsåret. Estetiska programmet är det enda studieförberedande programmet på skolan som tar emot dessa elever. Dessa elever skulle potentiellt hamna i ett utanförskap och därmed bli aktuella för kommunens aktivitetsansvar (KAA).

Interkommunala kostnader: Kostnaden för Lindesbergs kommun när eleverna studerar på en skola i Örebro i kombination med det intäktsbortfall som uppkommer för de elever som kommer från en annan kommun (8 st) uppgår till cirka fyra miljoner kronor.

Möjliga utbildningsplatser: Finns i Örebro, förutsatt att utbildningsplatserna räcker till. Även att tänka in utmaningar med pendling.

Programmets mervärden: Estetiska programmet tillhandahåller en mängd kulturella inslag i kommunen. Bland annat Luciafirandet. Därtill utgör de ett väsentligt inslag i samtliga skolavslutningar och olika firanden på skolan. Stort bidrag i skolans marknadsföring som helhet. Viktig medspelare för Kulturskolan och deras gemensamma arbeten kring musikteaterprojektet som Kulturskolan genomför varje år.

Utredningen konstaterar avslutningsvis beträffande alla gymnasieprogram:

"Oberoende om våra ungdomar studerar på Lindeskolan eller på en annan gymnasieskola så kommer det att kosta pengar för kommunens skattebetalare. Nettobesparingen för skattebetalarna vid en nedläggning av ett program blir begränsad då det tillkommer interkommunala kostnader. På vissa program blir det även frågan om ett betydande intäktsbortfall då elever från andra kommuner inte kommer att erbjudas utbildningsplatser på Lindeskolan. Till viss del kan man tänka sig att elever söker till andra program på Lindeskolan om något av programmen skulle läggas ned. Bedömningen är dock att det stora flertalet elever skulle söka sig till en annan skola för att få komma in på önskad utbildning."

Läs hela utredningen i Kallelse till Barn- och utbildningsnämnden 2024-01-22 >>

På sammanträdet 22 januari beslutade Barn- och utbildningsnämnden att tacka för informationen.