​Yankee Theater i Frövi kritiserar den kommunala biografen i Lindesberg för snedvriden konkurrens

Advokat Eric Ericsson har på uppdrag av företaget Beautiful Pear Tree Academy HB som driver biografen Yankee Theater i Frövi skrivit till Lindesbergs kommun om ”Konkurrensrättsliga aspekter av den kommunala biografen i Lindesberg”. "Den beskrivna situationen medför en överhängande risk för att Yankee Theater kommer att tvingas lägga ned till följd av bristande lönsamhet", skriver advokaten bland annat.

Advokat Eric Ericsson (Gustavsberg) skriver så här:

”Yankee Theater anser att den kommunala biografen i Lindesberg konkurrerar med Yankee Theater på ett sätt som snedvrider konkurrensen. Dean Lindo, VD för Yankee Theater, har varit i kontakt med kulturchefen Kristina Öster inom Lindesbergs kommuns Tillväxtförvaltning. Kristina Öster är medveten om problemet men förefaller inte ha mandat att göra något för att komma till rätta med situationen. Det är mot denna bakgrund som jag tillskriver er (kommunchefen i Lindesbergs kommun).

Såvitt jag förstår driver Lindesbergs kommun biografen i Lindesberg i direkt konkurrens med Yankee Theater, såvitt gäller repertoar (såväl filmer som opera), premiärdatum, biljettpriser etc. Emellertid spenderar kommunen avsevärt mer på marknadsföring och det kan ifrågasättas – och förefaller osannolikt – om kommunen får samtliga relevanta kostnader täckta av inkomsterna från försäljningen av biljetter, godis m.m.

De två biograferna har samma (eller i vart fall överlappande) geografiska marknader, med tanke på det korta avståndet mellan dem – endast ca. 24 km eller 22 minuters bilväg (och endast 14 min. med tåg).

Yankee Theater öppnade biografen i Frövi i maj i år. Det har visat sig omöjligt att konkurrera med kommunens biograf, mot bakgrund av det faktum att kommunens biograf visar i princip samma filmer på samma datum som Yankee Theater, till samma biljettpriser – samtidigt som kommunen spenderar väsentligt mer på marknadsföring, såväl på internet som på annat sätt. Kommunen sätter vidare upp affischer i kommunala lokaler, såsom t.ex. biblioteket i Frövi, vilka lokaler inte är tillgängliga för Yankee Theaters marknadsföring.

Den beskrivna situationen medför en överhängande risk för att Yankee Theater kommer att tvingas lägga ned till följd av bristande lönsamhet. Detta är en direkt följd av kommunens konkurrenssnedvridande agerande på marknaden. Om Yankee Theater tvingas lägga ned till följd av kommunens konkurrenssnedvridande agerande, kommer detta att allvarligt skada konkurrensen på marknaden eftersom denna kommer att monopoliseras av kommunen. Det skulle innebära en återgång till den situation som rådde innan Yankee Theater öppnade.

Jag utgår från att ni är medvetna om att konkurrenslagen (2008:579) innehåller regler som innebär att kommunen kan åläggas att upphöra med en viss verksamhet, eller ett visst förfarande i en verksamhet, om detta snedvrider konkurrensen (jfr. 3 kap. 27–32 §§).

För att kunna avgöra om detta ärende ska anmälas till Konkurrensverket begär jag att Lindesbergs kommun besvarar följande frågor och tillhandahåller följande allmänna handlingar:

• Driver kommunen biografen i Lindesberg (inklusive försäljningen av godis etc) med vinst eller med förlust? Bifoga kopior av räkenskaperna för biografverksamheten (inklusive kringverksamhet) för de tre senaste räkenskapsåren. Notera att räkenskaperna ska inkludera samtliga relevanta kostnader, såsom t.ex. lokalhyra, filmhyra, inköp av godis etc. för försäljning i biografen, lön/arvoden till biografens föreståndare och personal etc.
  • Vilka avtal har kommunen med biografens föreståndare respektive med andra tredje män angående ledningen och driften av biografen? Bifoga kopior av samtliga sådana avtal.
  • Vilka planer eller beslut har kommunen i förekommande fall beslutat/fattat i syfte att förändra biografverksamheten så att de ovan påtalade konkurrensproblemen upphör? Bifoga kopior av alla sådana planer, beslut etc.

Detta ärende är brådskande, med tanke på Yankee Theaters ovan beskrivna, utsatta ekonomiska situation. Jag efterfrågar därför kommunens svar på ovanstående frågor samt nämnda dokument senast den 8 oktober 2018. Vänligen använd e-postadressen i brevfoten på första sidan. Tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Eric Ericsson - Advokat"

……………….