Birgitta Larsson tog Månadens Bild på temat Glöd & Eld. Bilden är beskuren men kan ses i sin helhet nedan.

Birgitta Larsson tog Månadens Bild på temat Glöd & Eld

Birgitta Larssons bild över Lindessjön "när himlen och vattnet glödde som eld vid solnedgången" fick flest röster från allmänheten i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg och är därmed Månadens Bild i januari på temat Glöd & Eld. Birgitta Larssons bild nr 5 i finalen fick 65 av 167 röster (39%).

Den vinnande bilden i fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg - deltävling 1 (januari) på temat Glöd & Eld:

Fotograf: Birgitta Larsson (Lindesberg): "Jag tar alla mina bilder med min Samsung 8 mobilkamera. Oftast blir det naturbilder vid promenader eller resor som jag fotar. Döttrarnas hund och katt får också stå modell ibland liksom vårt barnbarn när vi kan ses. Den här bilden tog jag vid en sen eftermiddagspromenad i höstas när himlen och vattnet i Lindessjön glödde som eld vid solnedgången."

Birgitta Larsson får som vinnare i första deltävlingen av Fotografera Ditt Lindesberg ett presentkort på ett bastubad för fem i den vedeldade bastuflotten i Lindesberg från Besök Linde AB och en utskrift på papper av den vinnande bilden från ELON Ljud & Bild Lindesberg. Priserna delas ut på fototävlingens vårfinal torsdag 20 maj på Lindesbergs Bio (Folkets Hus) som arrangeras av Lindesbergs kommun och de kommunala bolagen.

Första omgången av fototävlingen Fotografera Ditt Lindesberg på temat Glöd & Eld lockade 27 tävlingsbidrag varav tio bilder valdes ut till finalomröstningen. Juryn som valde ut de tio finalbilderna består av representanter för alla medarrangörer: Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Kultur- & fritidsenheten, Kulturskolan Garnalia och ELON Ljud & Bild i Lindesberg. Slutligen fick alla intresserade rösta fram Månadens Bild - den av de tio finalbilderna som bäst beskriver Glöd & Eld i Lindesberg. I denna första omröstning deltog 156 personer - varav de flesta röstade på bild nummer 5.

.................................

Bild 1: Ninni Badh Grändås (Salaboda)

"Jag ser motiv överallt och det fyller mig med glädje. Fotograferar med telefonen eller min Lumix-kamera. Bilden på ett av mina barnbarn Vidar och hans pappa Mattias (min svärson) dök upp när vi var i skogarna nedanför Kindlahöjden. Vi hade en Corona-träff 28 november. Jag såg värmen/glöden och gemenskapen i en far och hans son när de gjorde allt för att få fart på elden som skulle bli vår glöd till det vi senare grillande."

.................................

Bild 2: Katarina Östergren (Lindesberg)

"Jag är ursprungligen från Örebro och det var under gymnasietiden som mitt fotointresse tog fart. Jag älskar ljuset precis när solen går upp och morgondimman fortfarande ligger kvar. Bilden är tagen kl 4 en sommarmorgon i Fageräng när solen går upp över en dimmig åker".

.................................

Bild 3: Sten B Norén (Lindesberg)

"Från lådkamera i tidig ungdom, via filmkamera till komplett Laica-utrustning. I nutid mobilkamera. Medlem i Lindesbergs Fotoklubb sedan slutet av 1970-talet. Bilden är tagen från södra infarten till Lindesberg en skön sommarkväll, den 7 juli 2019 kl 22.12. Naturens kärlek i en eldig omfamning av Sjöstaden Lindesbergs kända Skyline by night - njut Bergslagens själ!"

.................................

Bild 4: Erik Spjut (bor mellan Vedevåg och Frövi)

"Gick med i Lindesbergs Fotoklubb för några år sedan. Bilden har tagits vid Storsjön som ligger efter Bergslagsleden mellan Uskavi och Hammarby, runt nyår".

.................................

Bild 6: Göran Johansson (Danshyttan, Storå)

"Fotograferar mycket, helst människor, är medlem i Lindesbergs Fotoklubb. Bilden är tagen i Stripa, där fram till förra året ett gäng entusiaster höll igång den gamla smedjan intill gruvan. Temat är konkret avbildat, med glöd och eld. Dessutom finns ju en stark koppling till bygdens industriella historia."

.................................

Bild 7: Gunnar Nilsson (Lindesberg)

"Konst- och fotointresserad och har fotograferat sedan 20-årsåldern. Bilden är tagen på Sommarsaluten i Lindesberg 2019."

.................................

Bild 8: Jessica Järlstam (Lindesberg)

"Jag har alltid tyckt om att fotografera, men det är först på senare år som jag börjat göra det mer regelbundet. Det hänger ihop med att kameran i mobilen blivit bättre. Jag tycker om att fånga ögonblicken här och nu och då blir det med mobilkameran eftersom jag alltid har den med mig. Bilden är tagen i soluppgången den 26 dec 2020 vid bryggan nedanför Lindeskolan".

.................................

Bild 9: Kjell Gustafsson (Lindesberg)

"Medlem i Lindesbergs Fotoklubb sedan 1979. Har haft foto som hobby sedan barndomen - fotar allt men förkärlek för människor! Har rest rätt mycket och fotograferat vilket har resulterat i några utställningar samt bildföredrag från tiden då detta var populärt".

.................................

Bild 10: Henrik Andrén (Lindesberg)

"Jag köpte min första systemkamera när jag var 16 år och har fotograferat sen dess. Bilden är tagen i Kindla i december 2020. Att koka kaffe på eld ute i naturen innebär både ”Glöd och eld”. Eld för att koka kaffe och glöd (i betydelsen intresse, passion) för att få till ett gott kaffe."

Kraft & Driv temat för andra omgången i Fotografera Ditt Lindesberg

Vad betyder Kraft & Driv i Lindesberg för dig? Välj ut din bästa bild och skicka in ditt tävlingsbidrag senast 14 februari för att delta i andra omgången av Fotografera Ditt Lindesberg - en fototävling för alla fotointresserade. Läs mer på lindekultur.se >>

Ladda upp din tävlingsbild på Lindesbergs Fotoklubbs tävlingssida >>

Fototävlingen Fotografera Ditt Lindeberg arrangeras av två föreningar (Lindesbergs Fotoklubb och Lindesbergs Konstförening), två kommunala verksamheter (Kultur-& fritidsenheten och Kulturskolan Garnalia) samt ett företag i branschen (Elon Ljud & Bild Lindesberg) med stöd av Lindesbergs kommun (Tillväxtenheten), de kommunala bolagen Besök Linde AB, Linde energi AB och LIBO Lindesbergsbostäder AB samt nyhetskanalen LindeKultur.

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se