Pressmeddelande -

LindeDagen gör det möjligt för Lindesbergs Rotaryklubb att stödja lokala projekt och dela ut stipendier som bidrar till att göra Lindesberg till en attraktiv kommun. Efter sju genomförda LindeDagar har Rotary haft möjlighet att dela ut totalt drygt en halv miljon kronor i stöd till lokala projekt - tack vare ekonomiskt stöd från LindeDagens utställare.

LindeDagen har utvecklats till en stor folkfest där företag, föreningar, offentlig service och andra verksamheter i Lindesbergs kommun erbjuds möjligheten att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. I år deltar 66 företag, 66 föreningar och 28 offentliga verksamheter - totalt 160 utställare som visar det mesta av det bästa med Lindesberg.

Samtidigt har LindeDagen gett Lindesbergs Rotaryklubb helt nya möjligheter att ge ekonomiskt stöd till lokala projekt och dela ut stipendier som bidrar till att göra Lindesberg till en attraktiv kommun.. Genom utställarnas sponsorbidrag (3.000 kronor för företag och kommersiella verksamheter) har klubben hittills fått in totalt drygt en halv miljon kronor som delats ut

Första LindeDagen (som då hette Lindessjön Runt-dagen) 2015 gav cirka 75.000 kronor till stöd för barn- och ungdomsaktiviteter i form av bidrag till grundskolor, Lindesbergs Ridskola och Kulturskolan Garnalia.

De tre följande Lindedagarna (2016-2018) gav totalt ca 200.000 kronor som blev Rotarys andel i Generationsparken - den nya lekplatsen efter Strandpromenaden i Lindesberg som byggts av Lindesbergs kommun med stöd av Svenska kyrkans församling och Lindesbergs Rotaryklubb.

Sedan dess har Rotary genom LindeDagen bidragit till lokala projekt och stipendier på totalt cirka 250.000 kronor - däribland Linde bergslags församlings sociala verksamhet, Kristinakyrkans sociala verksamhet. Bergslagens IF, Kulturskolan Garnalia, LIF Lindesbergs Parahandboll, Kulturstipendium, Turistbåten m/s Råsvalen, Lindekultur.se och Rotarys arbete för att stödja Ukraina.

...

2015: Grundskolorna i Lindesberg (Björkhagaskolan, Brotorpsskolan och Kristinaskolan) fick dela på 45.000 kr - 15.000 kr per skola till utrustning som sätter barnen i rörelse. Bidragen överlämnades till (på bilden från vänster) Michael Tybell (Brotorpsskolan), Kajsa Hellsing (Björkhagaskolan) och Gunnar Stengarn (Kristinaskolan). Läs mer >>

...

2019: Den nya lekplatsen i Generationsparken nedanför Församlingshemmet i Lindesberg invigdes på LindeDagen 2019. Lekplatsen har byggts av Samhällsbyggnad Bergslagen på uppdrag av Lindesbergs kommun med ekonomiskt stöd från Lindesbergs Rotaryklubb (genom LindeDagens utställare) och Linde bergslags församling som även upplåter mark för lekplatsen nedanför Församlingshemmet. Läs mer >>