Kulturen är ett av sex profilområden i marknadsföringen av Lindesbergs kommun.

​Lindesbergs breda kulturutbud presenteras på LindeDagen

Lindesberg har ett rikt, brett och levande kulturliv för alla intressen. Konst, teater, film, musik, kulturhistoria och mycket mer bidrar till att hålla Lindesberg levande. Och mycket av Lindesbergs breda kulturutbud presenteras på LindeDagen onsdag 8 maj kl 16-20.

När LindeDagen arrangeras för femte gången kommer över 110 utställare (företag, offentliga verksamheter och föreningar) att presentera det mesta av det bästa med Lindesberg under trivsamma former - däribland ett 15-tal kulturverksamheter på eller i anslutning till Loppholmarna.

Dessutom kommer sommarens teaterföreställningar på Frövifors Pappersbruksmuseum (”Pappersvalsen”) och i Löa hytta (”Hyttans Hemligheter”) att presenteras på scenen i Oscarsparken kl 17:00-17:30 respektive 18:00-18:30.

Kulturverksamheter som ställer ut på eller i anslutning till Loppholmarna under LindeDagen onsdag 8 maj kl 16:00-20:00:

Lindesbergs kommun: Kulturenheten/Biblioteksbussen

I biblioteksbussen - kommunens nya rullande bibliotek - kommer kulturenheten att presentera kommunens bibliotek och kulturhistoriska arkiv.

Stadsbiblioteket ligger i centrala Lindesberg, men bibliotek finns även i Fellingsbro, Frövi och Storå. Biblioteken är en mötesplats för alla, med särskilt fokus på läsfrämjande verksamhet för barn och unga. Läs mer på bergslagsbibblan.se >>

Lindesbergs kulturhistoriska arkiv rymmer mängder av historiska dokument, i form av fotografier, brev, räkenskaper, protokoll, kartor och ritningar som utgör viktiga delar av kommunens lokalhistoria. Läs mer på Lindesberg.se >>

Besök Linde AB: Stripa gruvmiljö

Det kommunala bolaget Besök Linde AB svarar för drift och utveckling av i kommunens besöksanläggningar - däribland Stripa gruvmiljö som är ett byggnadsminne sedan 2006 och nu utvecklas till ett spännande och intressant besöksmål. Läs mer om Stripa gruvmiljö >>

Löa Hembygdsförening: ”Hyttans Hemligheter”

Presenterar ”Hyttans Hemligheter” - den teatervandring som Löa Hembygdsförening sätter upp varje sommar. Teaterklädda utställare utlovas. Smakprov ur ”Hyttans Hemligheter” presenteras på scenen i Oscarsparken kl 18:00-18:30. Läs mer på hyttanshemligheter.se >>

Bergslagens Spektakelteater: ”Pappersvalsen”

Presenterar sommarteatern "Pappersvalsen" på Frövifors Pappersbruksmuseum med möjlighet att köpa biljetter. Smakprov ur ”Pappersvalsen” presenterasa på scenen i Oscarsparken kl 17:00-17:30. Läs mer på froviforsmuseet.com >>

Frövifors Pappersbruks Musei Vänner

Presenterar Vänföreningens och Frövifors Pappersbruksmuseums verksamheter: vilka utställningar som kommer att visas under sommarens samt vilka aktiviteter och evenemang som kommer att hållas på museet under sommaren (däribland teaterföreställningen ”Pappersvalsen”. Läs mer på froviforsmuseet.com >>

Föreningen Bergslagsflaggan

Presenterar Bergslagsflaggan som skapades 2006. Flaggan är en symbol för Bergslagen, dess invånare och företag samt de bergslagsbor som flyttat och finns runt om i världen. Den är spridd från Kiruna i norr till Spanien i söder men finns även i USA och Tyskland. Flaggan är ett skyddat varumärke, registrerat hos Patent- och registreringsverket. Läs mer på bergslagsflaggan.weebly.com >>

Lindesbergs Hembygdsförening

Presenterar 1939-2019 - 80 år med Hembygdsföreningen. Föreningen har till syfte att öka kunskapen om Lindesbergsbygden och dess traditioner. I förenkngens lokal i Blombergska gården (Kungsgatan 48) byggs en modell av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet. Föreningen driver också sedan flera år tillbaka ett skolmuseum i Munkhyttan. Läs mer på hembygd.se/linde>

Linde Bergslags Släktforskarförening

Presenterar hur man släktforskar, material runt släktforskning och erbjuder medlemskap och kurser. Föreningen verkar för släkt-, folkliv- och bygdeforskning om vår bygd och dess invånare i gången tid. Föreningen arrangerar föreläsningar som är öppna för allmänheten. Läs mer på lindeforskare.se >>

Manskören Harmoni

Manskören Harmoni startades 1911 och har sedan 36 år arrangerat en av årets största kulturhändelser i Lindesberg - Capricen som i år lockade omkring 5.000 personer till Lindesberg Arena och Lindeskolans aula (där showen visades på storbild i direktsändning för de som inte fick plats i arenan). På LindeDagen presenteras Harmonis Caprice 2020. Läs mer på harmoni.nu >>

Guldsmedshyttans Musikkår & Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan

Presenterar och synliggöra föreningens verksamhet med möjlighet att provspela instrument, bli medlem och ställa frågor. Musikkåren har underhållit och skapat stämning för Bergslagsbor i över 100 år. Hela tiden med siktet framåt med ny musik och nya utmaningar. Läs mer på ghmk.se >>

Lindesbergs Filmstudio & Opera på bio

Presenterar föreningens verksamhet och kommande program. Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud (åtta filmer per termin). Lindesbergs Filmstudios Operasektion samarbetar med Tillväxtförvaltningen för att arrangera och visa direktsänd opera från Metropolitan i New York på Folkets hus bio i Lindesberg. Läs mer på lindesbergsfilmstudio.se >>

Lindesbergs Riksteaterförening

Presenterar höstens teaterprogram och allmän information om teaterföreningen som är en del av Riksteatern. Lindesbergs Riksteaterförening är en ideell kulturförening som köper in och arrangerar teater- och andra kulturprogram i Lindesbergs kommun. Läs mer på lindesberg.riksteatern.se >>

Lindesbergs Konstförening

Lindesbergs konstförening ordnar utställningar och möten med konstnärer och deras verk i Galleri Konstrummet i Lindesbergs stadsbibliotek - bland annat 'Smakprovsutställningen' inför Vinterspår, Lindesbergs årliga kulturrunda första helgen i februari där föreningen är medarrangörer. Just nu driver föreningen ett projekt med konst i tomma skyltfönster i Lindesbergs centrum.

Lindesbergs Fotoklubb

Kommer som tidigare år på LindeDagen att arrangera en så kallad Fotoquiz. Lindesbergs Fotoklubb är en mötesplatsen för fotointresserade i Lindesberg och Bergslagen. Föreningens medlemmar träffas regelbundet för föredrag, arbetsmöten och tävlingar. Läs mer på lindesbergsfotoklubb.se >>

Föreningen Kyrkbergets Vänner

Presenterad föreningen som är en intresseförening för Kyrkberget i Lindesberg och kägelbanan. Föreningen ordnar bland annat trivselaktiviteter, studiecirklar i det lokala fågellivet på Kyrkberget och trationellt hantverk. Föreningen ordnar möten över generationsgränser - däribland Kyrkbergets dag (12 maj) som numera är en tradition och infaller som en final på Lindeveckan! Läs mer på kyrkberget.se >>

Stadra Teater (Nora)

Presenterar Stadra Teaters verksamhet och Stadras vänförening som är en del av Ideella kulturföreningen Cirkustältet som driver Stadra Teater. Invid Stadra herrgård vid sjön Greckens södra strand finns Stadra Teater som i sommar (5 juli – 11 augusti) spelar ”Hjalmar och vår Herre” - en musikalisk berättelse om Hjalmar Bergman och Berlin av Ylva Eggehorn. Läs mer på stadrateater.se >>

....................................................................

Kulturskolan Garnalia - som tidigare år varit aktiva medarrangörer på LindeDagen - har i år inte haft möjligheten på grund av andra evenemang under april och maj - bland annat dessa under LindeVeckan:

....................................................................

Vill du veta vad som händer i kulturlivet i Lindesberg? Följ webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg ● Kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur.

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg.

...........................................

LindeDagen 2019 arrangeras av Lindesbergs Rotaryklubb med ekonomiskt stöd från Lindesbergs kommun, de kommunala bolagen (LIBO, Linde Energi och Besök Linde), Sparbanksstiftelsen Bergslagen/Bergslagens Sparbank och Adolf Lindgrens stiftelse. LindeDagens nyhetsrum presenteras av lindekultur.se (c/o mynewsdesk.se).

LindeDagen

Det mesta av det bästa med Lindesberg www.lindedagen.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se