Lindesbergs Filmstudio presenterar vårterminens program

Lindesbergs Filmstudio presenterar vårterminens program

Vårterminens program för Lindesbergs Filmstudio är nu klart med sju filmer som visas på Folkets Hus Bio i Lindesberg - varannan film på tisdagar (med start 20 januari) och varannan torsdagar. En nyhet för våren är att ungdomar (tom 20 år) och KomVux-studerande får se alla filmer för 120 kronor (ordinarie pris 300 kronor).

Lindesbergs Filmstudio våren 2015:

Tisdag 20 januari kl 19.00: INSIDE LLEWYN DAVIES: Regi: Joel o Ethan Coen: Dramakomedi USA 2013 105 min

Vi får följa en ung folksångare när han navigerar genom musikscenen i Greenwich Village 1961. Llewyn Davis står vid ett vägskäl i livet. Med gitarren i släptåg, under den obarmhärtiga vintern i New York, kämpar han för att slå igenom som musiker mot oöverstigliga hinder – vissa skapade av honom själv.

Torsdag 5 februari kl 19.00: TVÅ DAGAR, EN NATT: Regi: Jean-Pierre och Luc Dardenne: Drama Belgien/Frankrike 2014 95 min

När Sandra kommer tillbaka till jobbet efter en sjukskrivning får hon veta att hon inte längre behövs. Kollegorna har fått välja om de vill ha en bonus eller låta henne komma tillbaka. Sandra lyckas förmå ledningen att genomföra en omröstning. Hon har nu två dagar och en natt på sig att övertyga arbetskamraterna att offra sina bonusar så hon kan behålla sitt jobb.

Tisdag 24 februari kl 19.00: OPTIMISTERNA: Regi: Gunhild Westhagen: Dokumentär Norge 2014 93 min

Damerna i det norska volleybollaget Optimisterna har tränat tillsammans under flera decennier. Den yngsta medlemmen är 66 år, den äldsta 98! Nätet kanske är lite lågt och reglerna är det inte någon som har riktig koll på, men glädjen att vara och använda en kropp tillsammans är påtaglig. Nu är det dags för match mot Krutgubbarna från Sollentuna. En kärleksfull film som smittar.

Torsdag 12 mars kl 19.00: PÅ VÄG TILL SKOLAN: Regi: Pascale Plisson: Dokumentär Frankrike 2014 77 min

Öppningsscenen är slående. En pojke gräver med händerna fram vatten i en uttorkad flodbädd. Vi får följa fyra barn, Jackson 11 år i Kenya, Zahira 12 år i Marocko, Carlito 11 år i Patagonien och Samuel 13 år i Bengalen, på deras minst sagt mödosamma väg mot det hägrande klassrummet. Till fots, på häst eller i Samuels fall i rullstolen dragen av småbröderna.

Tisdag 24 mars kl 19.00: DET ANDRA HEIMAT: Regi: Edgar Reitz: Drama Tyskland 2013 3 tim 45 min (Obs! Paus)

En episk berättelse om massutvandringen av tyska bönder och hantverkare till Sydamerika under 1800-talet. Undan från fattigdom och despotism. I centrum finns två bröder som inser att det bara är deras drömmar som kan rädda dem. Den andra Heimat har spelats in i samma anda som Reitz tidigare ”Heimat-trilogi”.

Torsdag 9 april kl 19.00: IDA: Regi: Pawel Pawlikowski: Drama Polen 2014 80 min

Det är tidigt 60-tal och den föräldralösa Anna får strax innan hon ska avlägga sina klosterlöften veta att hon har en moster kvar i livet och som hon bör besöka. Mostern berättar för Anna att hon egentligen heter Ida Lebenstein. Och så tar hon fram familjealbumet, i en tid och trakt där sådana var fyllda med lika många svarta hål som farliga frågor.

Tisdag 21 april kl 19.00: AVSKED: Regi Yöjirö Takita: Drama Japan 2008 130 min (Extra! Medlem får ta med en gäst gratis på den sjunde filmen).

Huvudpersonen är den unge Tokyo-cellisten Daigo, som tvingas lämna storstaden då hans orkester läggs ned. Väl tillbakaflyttad till sin barndomsstad på landet hittar han en jobbannons som lovar hög lön och intressanta arbetsuppgifter. Filmen tar oss med på en oväntad resa genom japansk kultur, med utsökt skådespeleri och med en fin dos humor.

....

Filmstudio - film i föreningsform

Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform. Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF).

MEDLEMSKAP/FILMSTUDIOKORT: Löses vid första besöket vår resp höst. Medlemsavgiften kan även betalas via bankgiro 174-4580

FILMSTUDIOKORT FINNS I TVÅ VARIANTER: 1) Betala 300 kronor och se samtliga sju filmstudiofilmer. Ungdomar t o m 20 år och KomVux-studerande 120 kronor. 2) Betala 200 kronor och se tre valfria filmer ur Filmstudions program. (Medlem får ta med en gäst gratis på den sjunde filmen).

FILMPROGRAMMET: Vår och höst väljer filmstudiomedlemmarna de filmer som sedan visas. Du kan vara med och påverka kommande program! Skicka e-post och berätta vad du vill se. Det kan handla om en särskild film, filmer av en viss regissör eller på ett visst tema. Men även föreläsningar eller annat som har med film att göra.

INTRESSERAD AV ATT VARA AKTIV I FÖRENINGEN? Du kan också arbeta aktivt i föreningen. Vi söker hela tiden filmintresserade som på ett eller annat sätt vill verka i föreningen, både i styrelse och programgrupp. Du får då även möjlighet att delta i SFF:s arrangemang såsom filmhelger, seminarier, regionala träffar, visningar av nya filmer, medlemsresor till utländska filmarkiv .

FILMSTUDIOANSVARIG: Karin Blomqvist (hanna.kblom@gmail.com)