Öppet brev till våra politiker: Vill ni rädda biografen i Lindesberg?

Öppet brev till våra politiker: Vill ni rädda biografen i Lindesberg?

Över 500 personer har nu skrivit under uppropet: Rädda biografen i Lindesberg! Nu vill vi veta vad de styrande politikerna i Lindesbergs kommun tycker i frågan - därav detta öppna brev med frågan: Vill ni rädda biografen i Lindesberg? Om JA - hur? Om NEJ - varför? Svaren kommer att publiceras senast torsdag 29 februari.

Kommundirektör Henrik Arenvang - som också är VD i det kommunala moderbolaget Linde Stadshus AB - har nu i uppdrag att tillsammans med förvaltningar och nämnder skyndsamt ta fram en handlingsplan med konsekvensbeskrivning för att få en kommunbudget i balans. Handlingsplanen ska vara genomgången och implementerad av nämnder för redovisning till kommunstyrelsen 28 mars.

I detta öppna brev till representanter för de nio partier som är representerade i Lindesbergs kommunfullmäktige vill vi ha svar på frågan:

• Vill ditt parti rädda biografen i Lindesberg?
  • Om JA: Hur ska biografens drift och finansiering kunna säkras långsiktigt?
  • Om NEJ: Varför är det inte värt att rädda biografen?

Frågan ställs till:

• Socialdemokraterna (S): Bengt Storbacka
    S har 13 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Sverigedemokraterna (SD): Tom Persson
    SD har 10 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Moderata Samlingspartiet (M): Tomas Klockars
    M har 9 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Centerpartiet C): Magnus Storm
    C har 4 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Vänsterpartiet (V): Fredrik Sundén Vessling
    V har 3 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Kristdemokraterna (KD): Markus Lundin
    KD har 2 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Landsbygdspartiet oberoende (LPO): Anders Persson
    LPO har 2 ledamöter i kommunfullmäktige
  • Liberalerna (L): Nils Detlofsson
    L har 1 ledamot i kommunfullmäktige
  • Miljöpartiet De Gröna (MP): Stefan Andersson
    MP har 1 ledamot i kommunfullmäktige

Svaren från partierna kommer att publiceras senast torsdag 29 februari.

Över 500 personer i namninsamling: Rädda biografen i Lindesberg

Nu har över 500 personer skrivit under uppropet Rädda biografen i Lindesberg >>

"Finansieringen av den kommunala biografen i Lindesberg för 2024 är klar genom att tillväxtnämnden får 700.000 kronor extra genom en extra utdelning från kommunala bolagskoncernen. Men framtiden för biografens drift och finansiering efter 2024 är fortfarande osäker och kommer att behandlas under våren 2024 i kommunens mål- och budgetprocess med målet "en budget i balans". Biografverksamheten i Lindesbergs bedrivs sedan 2019 av det kommunala bolaget Besök Linde AB.

För att skapa opinion i frågan startar LindeKultur en namninsamling för alla som vill att biografen i Lindesbergs Folkets Hus inte ska läggas ned eftersom det är en viktig arena för Lindesbergs Bios besökare som kan se aktuella filmer i Lindesberg, Lindesberg Filmstudio med över 180 medlemmar och dess Opera på Bio-verksamhet, Lindesbergs Riksteaterförening med flera.

Genom att skriva under detta upprop stödjer du opinionsarbetet för att rädda den kommunala biografen i Lindesbergs Folkets Hus. Namnen kommer inte att publiceras eller offentliggöras i något sammanhang - enbart antalet underskrifter kommer att publiceras på LindeKultur."

Länk till uppropet: Rädda biografen i Lindesberg >>

...

Läs mer om biografen i Lindesberg på lindekultur.se

...

30 JANUARI 2024: Folkets Hus i Lindesberg - viktig kulturarena för många i mer än 100 år

Folkets Hus-fastigheten - som inrymmer bland annat Lindesbergs Bio - har varit en viktig kulturarena i mer än 100 år. Byggnaden uppfördes 1922 av föreningen Folkets Hus i Lindesberg - och sedan 1939 har det visats film i denna kulturhistoriska miljö. Sedan 2005 ägs fastigheten av fastighetsbolaget Samuel Karlsson som hyr ut biografen till Lindesbergs kommun. Läs mer på lindekultur.se >>

23 JANUARI 2024: Pandemin slog hårt mot alla biografer - men framtidstro på Lindesbergs Bio

Lindesbergs Bio hade 8.762 biobesökare under 2023 - en liten ökning jämfört med 2022 (8.673 biobesökare) men långt från rekordåret 2018 (13.723 biobesökare). "Efter pandemin har inget varit sig likt - det har varit svårt att få tillbaka publiken för alla biografer men vi tror på en framtid för vår biograf", förklarar Sharon Almström - verksamhetschef för Lindesbergs Bio som drivs av kommunala bolaget Besök Linde AB. Läs mer på lindekultur.se >>

19 JANUARI 2024: Missa inte möjligheten att se de senaste filmerna på Lindesbergs Bio

Idag, fredag 19 januari, visas den nya versionen av den älskade klassikern Purpurfärgen på Lindesbergs Bio - samma dag som filmen har svensk biopremiär. Och fler aktuella premiärfilmer kommer att visas på Lindesbergs Bio de kommande veckorna - däribland Stockholm Bloodbath, Poor Things och The Old Oak. Läs mer på lindekultur.se >>

15 JANUARI 2024: Lindesbergs Bio - en bio- och teatersalong med många möjligheter

Direktsänd opera från Met i New York (27 januari). Konsert med Shirley Clamp (17 februari). Föreläsning med Torkild Sköld (7 mars). Teaterföreställningen "Vajlett och Rut" (14 mars). Lindesbergs bio- och teatersalong i Folkets Hus kan användas till mycket - och gör det möjligt för arrangörer att erbjuda ett brett utbud av kultur- och nöjesevenemang i Lindesberg. Läs mer på lindekultur.se >>

14 JANUARI 2024: Därför behövs biografen i Lindesberg - och därför är det bråttom med att skapa opinion

På drygt en vecka har mer än 400 personer skrivit under uppropet Rädda biografen i Lindesberg. Engagemanget är stort och brett för att trygga framtiden för den kommunala biografen i Lindesbergs Folkets Hus. Men det är bråttom med att skapa opinion - redan i april-maj kommer de första besluten att tas för en "budget i balans" i Lindesbergs kommun. Läs mer på lindekultur.se >>

6 JANUARI 2024: Namninsamlingen för biografen i Lindesberg slog i taket direkt

Många vill rädda biografen i Lindesberg! Med närmare 300 (!) namnunderskrifter på ett dygn har uppropet överträffat alla förväntningar - och därmed också en övre gräns (300) för det webbformulär som används. Därför stoppas namninsamlingen tills vidare för att skapa ett nytt webbformulär med möjlighet för fler att ge stöd till uppropet: Rädda biografen i Lindesberg! Läs mer på lindekultur.se >>

LindeKultur har nu över 1.000 sidvisningar per dag

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

• Under de senaste 7 dagarna har LindeKultur haft 8.242 sidvisningar = 1.177 sidvisningar per dag
  • Under de senaste 30 dagarna har LindeKultur haft 30.704 sidvisningar = 1.023 sidvisningar per dag
  • LindeKultur har drygt 2.000 mottagare av Veckans nyhetsbrev som utkommer varje fredag
  • LindeKultur har 862 följare på Facebook
  • LindeKultur har 166 följare på Mynewsdesk

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun (med omnejd) som sedan 2011 drivs helt ideellt av en redaktion som arbetar journalistiskt utan ekonomiskt stöd - och därmed utan ekonomiska och andra förpliktelser och beroenden.

...

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com). ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se
Sven Carlsson