Pernilla Eriksson - designer som skapar inspirerande miljöer

Pernilla Eriksson - designer som skapar inspirerande miljöer

Pernilla Eriksson, inredare och designer i Lindesberg, skapar attraktiva och inspirerande miljöer för både privat- och företagskunder. Och det gäller allt från designade brickor och kuddar till kompletta inredningar för hotell och butiker.

Pernilla Eriksson har arbetat på reklambyrå, marknadsavdelning, evenemangsföretag och som dekoratör innan hon startade egen firma 2006 - Pernilla Eriksson Inredning & Design.

"Den röda tråden genom åren har varit att skapa attraktiva och inspirerande miljöer genom att kommunicera med färg och form", förklarar hon: ”Som designer vill jag förmedla en känsla av välmående som gör att människor trivs och mår bra i en miljö. Och det kan gälla allt från inredningsdetaljer i det egna hemmet till miljöer i reklamkataloger och butiker".

Arbetar med både design och inredning

Pernilla Eriksson arbetar med design och inredning för både privat- och företagskunder. För privatmarknaden har hon butik i Lindesberg och en webbshop på Internet. För företagskunderna – bland annat IKEA och Hafa Badrum - handlar det mest om att vara på plats i butiker och ateljéer över hela landet.

"Som ensamföretagare är det givetvis en svår kombination”, konstaterar hon. Som regel arbetar hon för företagskunder på vardagar och har öppet i butiken på lördagar – och hon ser webbshopen som en allt viktigare säljkanal: "Kundunderlaget för butiken i Lindesberg är begränsat - därför når jag betydligt fler genom webbshopen".

Som ensamföretagare är det också svårt att få tid till att designa och producera egna produkter. Även här ser Pernilla Eriksson den nya tekniken som ett effektivt stöd: "Tidigare ritade jag mina mönster på papper. Nu gör jag det direkt i datorn med hjälp av ett designprogram. Och när det är klart skickar jag det med e-post till företaget som tar fram den färdiga produkten - en bricka, en kudde eller ett tyg".

Återvände till Lindesberg av en slump

Efter tio år av studier och arbeten i Göteborg, Växjö och Älmhult återvände Pernilla Eriksson till hemstaden Lindesberg 2007. ”Egentligen av en slump”, förklarar hon: "Jag bodde och drev min firma i Växjö när Lindesbergs Stadshotell skulle rusta upp några rum och jag fick uppdraget att inreda dem”.

Den återkontakten med Lindesberg fick henne att ta steget att ”flytta hem igen”. Och det gav ”den där lilla extra puffen” för att få mer fart på den egna designverksamheten: Hon hittade en studio och kontor mitt i stan som gjorde det möjligt att även öppna egen butik. Hon fick ett nätverk som gjorde det lättare att bli synlig på den lokala marknaden.

”Jag har varit med som utställare på kulturevenemanget Vinterspår och två bomässor i Lindesberg – det har ökat efterfrågan på mina designprodukter”.

Vill nå ut via återförsäljare och sociala medier

Pernilla Eriksson är som egen företagare väl medveten om att hon borde satsa mer på egen marknadsföring: ”Men det tar tid och kostar pengar – därför gäller det istället att ’skynda långsamt’ och använda så kostnadseffektiva kanaler som möjligt för att nå ut”.

På den lokala marknaden är nätverket viktigt: ”Efter lanseringen av en bricka med Lindesberg-motiv har jag fått lokala återförsäljare – bland annat Lindesbergs Turistbyrå – som bidrar till att öka försäljningen”.

På den nationella marknaden blir sociala medier på nätet allt viktigare: ”Visst är det fortfarande viktigt att bli omnämnd i designtidningar och inredningsmagasin – men idag är det lika viktigt att synas i sökmotorer liksom design- och inrednings-bloggar”.

Hittar nya vägar för att nå sina mål

Att tänka nytt och hitta nya vägar för att nå sina mål är inget nytt för Pernilla Eriksson. Målet hade hon klart redan som liten: "Jag ritade mönster, sydde och inredde mitt rum - det var något jag ville fortsätta med som vuxen…"

Efter studentexamen i Lindesberg och en tid som dekoratör i en butikskedja flyttade hon till Göteborg och gick olika konst- och inredningsutbildningar: "Det var en oerhört kreativ och utvecklande tid som gjorde mig medveten om vikten av utbildning i den här branschen”.

Det fick henne att utbilda sig till inrednings- och butikkommunikatör vid Linnéuniversitetet i Växjö. Programmet Inrednings- och Butikskommunikation (180 högskolepoäng) ges i nära samarbete med bland annat IKEA.

Efter studietiden i Växjö arbetade hon som inredare på IKEA-katalogen innan hon startade eget företag - Pernilla Eriksson Inredning & Design. ”Därmed gick en dröm i uppfyllelse – att få arbeta med det jag gillar mest i eget företag”.

Nästa mål – att få arbeta mer med design

Sedan starten av företaget har tonvikten på verksamheten varit inredning av miljöer för butiker och kataloger. "Erfarenheten från IKEA och kontaktnätet där har gett mig många uppdrag", berättar hon.

Samtidigt har hon strävat efter att bredda sig. Ett kreativt initiativ var att samarbeta med en fastighetsmäklare: ”Jag ’stylade’ objekten som skulle säljas och köparen fick hjälp att inreda sitt nya hem”, förklarar hon.

Pernilla Eriksson konstaterar att det är både roligt och stimulerande att som inredare få hjälpa företag att skapa attraktiva och inspirerande miljöer. Som designer vill hon gärna arbeta mer med design av egna mönster för brickor, kuddar, tyger och andra konsumentprodukter.

”Jag vet att krävs en hel del för att lyckas på designmarknaden – men jag har inte bråttom och kan därför ta små steg mot målet”, säger hon. Sedan hon ’flyttade hem’ till Lindesberg är hon nu etablerad på den lokala marknaden. Nästa steg är att bli mer känd på en bredare marknad – via återförsäljare och webbshop på nätet.

………………………….

Kontaktuppgifter: Pernilla Eriksson
Pernilla Eriksson Inredning och Design
Adress: Kungsgatan 35, 711 30 Lindesberg (från 1 juni 2013)