Stripa Gruvmiljö värd för Geologidagarna

Stripa Gruvmiljö värd för Geologidagarna

Nästa fredag-lördag (12-13 september) hålls Geologins dag i Stripa Gruvmiljö där det bjuds på en rad aktiviteter – bland annat med möjligheter att få uppleva områdets intressanta historia.

Geologins dag uppmärksammas över hela landet i syfte att väcka nyfikenhet för berg, jord och vatten. Och samtidigt visa vilken nytta kunskapen om geologi ger samhället.

Fredagen den 12 september invigs det nationella evenemanget. I år, 2014,  har Stripa Gruvmiljö förmånen att vara värd för arrangemanget. Landshövding Rose-Marie Frebran kommer att inviga de två dagar långa evenemanget som innehåller ett fullmatat program.

Representanter för ”Geologins Dag-organisationen” finns på plats för att informera om föreningens uppdrag och verksamhet. Intressanta föreläsare tar upp ämnen som rör gruvhantering och bergverksamhet.

Dagarna bjuder även på bussturer till närbelägna företag med koppling till bergsnäringen.Bussturer går den aktiva Lovisa gruvan, (ovanjordsdelen), Dolomitbrytningsfältet Larsbo Kalk med sina spektakulära canyons och ett unikt tillfälle ges att besöka Guldsmedshytte Bruk. (Föranmälan till arrangörerna krävs för att följa med på bussturerna.)

Geologidagarna bjuder på rika möjligheter att få uppleva områdets intressanta historia genom att arkeologer berättar om de sensationella fynd som gjorts vid utgrävningarna i Stripaområdet.

Lördagen den 13 september fortsätter på samma tema men har även en inriktning för barn med bland annat skattjakt. Meteorolog Per Holmgren som är en uppskattad föreläsare ger sin syn på framtidens utmaningar inom Ekologi, Ekonomi och Energi. På eftermiddagen håller Per Holmgren en särskild samling för barn då han berättar om vår jord.

På området pågar aktiviteter i dagarna två, såsom försäljning av smycken i Karlssons Kulturverkstad, i smedjan visas olika typer av smide där besökare kan själva kan få prova på, Stripa bryggeriet tillhandahåller mat och dryck och det nyetablerade företaget Bergslags praliner serverar förföriskt goda chokladpraliner. Geopedagogen presenterar Bergslagens stora mineralrikedom. Detta och mycket mer finns att uppleva under de två geologidagarna med början kl. 10 – 16:30.

För mer information: