Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 39)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 39)

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen och evenemangskalendern för kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) - och den mest läsa kulturkanalen i Lindesberg: Senaste veckan (fredag-torsdag) har LindeKultur haft 5.908 sidvisningar (844 sidvisningar/dag i genomsnitt).

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Frövifors Pappersbruksmuseum utsett till Årets Arbetslivsmuseum 2021

Frövifors Pappersbruksmuseum har utsetts till Årets Arbetslivsmuseum 2021. "Det känns verkligen som ett erkännande för att det arbete vi utför uppskattas", säger museichef Mikael Tiderman. Museet nominerades till priset av LindeKultur med motiveringen: "Museet har ambitionen att bli ett nationellt centrum där papprets historia och framtidsmöjligheter berättas och levandegörs". Läs mer på lindekultur.se >>

Frövifors och Stadra får långsiktig regional finansiering

Frövifors Pappersbruksmuseum och Stadra Teater är två av de fem verksamheter som bedöms vara så viktiga för länets kulturella infrastruktur att Region Örebro län tecknar samverkansavtal för långsiktig finansiering 2021-2023. Regionens kulturnämnd fattar beslut i frågan på onsdag 23 september. Läs mer på lindekultur.se >>

Kommunfullmäktige behandlar medborgarförslaget 28 september

Medborgarförslaget om att göra om kontorslokalerna på Banvägen 28 i Lindesberg till ett Föreningarnas Hus kommer att väckas på kommunfullmäktiges möte 28 september 2020 som hålls i Lindeskolans aula med början kl 17. Läs mer på lindekultur.se >>

Frågor om Stripa gruvmiljö besvaras på kommunfullmäktige

Var kan man uppdatera sig om nuläget för Stripa gruvmiljö och dess framtid i Lindesbergs kommun? Den frågan ställer Inger Griberg (MP) i en interpellation till Linde Stadshus AB, Fastigheter i Linde AB och Besök Linde AB som kommer att besvaras på kommunfullmäktiges sammanträde på måndag 28 september. Läs mer på lindekultur.se >>

Kommunfullmäktige är Lindesbergs kommuns högsta beslutande organ. Sammanträdet genomförs 28 september kl. 17.00 i Lindeskolans aula. Dagordning hittar du på kommunens digitala anslagstavlaAllmänhetens frågestund startar kl. 18.15, lämna gärna in dina frågor i förväg till kommun@lindesberg.se. Om du planerar att närvara i lokalen: Respektera Folkhälsomyndighetens rekomendationer om att hålla avstånd och ta personligt ansvar. Håll dig hemma om du har symptom. Webbsänding: Sammanträdet direktsänds via webben. Sändningen startar i nära anslutning till mötet,

Utställning i Ramsberg om Krutbruket

Kommande helg - 26-27 september kl 10-16 båda dagarna - visar Ramsbergs Hembygdsförening en utställning i Resta bygdegård om Ramsbergs Krutbruk. "Vi håller avstånd och följer restriktionerna", skriver föreningen som serverar fika. Läs mer på lindekultur.se >>

Kultur i digital form blir tillgänglig för alla - i hela landet

På torsdag 24 september kl 19.00 inleder Svenska kammarorkestern i Örebro konserthösten 2020 med Peter Mattei som gästartist - och höstens konserter kan ses digitalt och kostnadsfritt. Samma dag öppnas Bokmässan i Göteborg som arrangeras 24-27 september i digital form som kan besökas kostnadsfritt på Bokmässan Play. Läs mer på lindekultur.se >>

Örebro Teater lanserar playkanal

I helgen lanseras Örebro Teaters digitala playtjänst där teatersugna erbjuds att hyra de största föreställningarna digitalt. Först ut är Martina Montelius pjäs ”Stackars Birger” som hade premiär på teatern den 19 september och nu läggs upp på teaters nya playtjänst. Den som vill kan hyra föreställningen i 48 timmar och avnjuta hemma i tv-soffan. Läs mer på lindekultur.se >>

Regional demokrati-manifestation lyfter kultur som mänsklig rättighet

Region Örebro län och regionens kommuner har skrivit under "Deklaration för en stark demokrati" som säger att de med gemensamma krafter ska utveckla och stärka de demokratiska principerna - bland annat genom att lyfta kultur som en mänsklig rättighet och intensifiera arbetet med medborgardialoger. Läs mer på lindekultur.se >>

NA efterlyser förslag på Örebro läns kulturpristagare 2020

Nu är det dags att nominera den eller de som förtjänar NA:s kulturpris 2020 på 50.000 kronor. NA:s läsare får till och med 10 oktober nominera personer, grupper eller sammanslutningar som de tycker ska få kulturpriset. Motivera gärna varför. Läs mer på lindekultur.se >>

Region Örebro län skärper kraven för stöd till studieförbunden

För att studieförbunden i Örebro län ska få regionala bidrag måste de bedriva regelbunden verksamhet i minst hälften av länets 12 kommuner, enligt Region Örebro län nya riktlinjer till studieförbund som beslutas av regionens kulturnämnd. Med regelbunden verksamhet avses minst 150 studiecirkeltimmar per kommun. Läs mer på lindekultur.se >>

Nya regler för regionalt stöd till studieförbunden

Region Örebro län uppdaterar kraven på de studieförbund som önskar ta del av ekonomiskt stöd. "De studieförbund som vill ha bidrag från och med 2023 måste erbjuda regelbunden cirkelverksamhet i minst hälften av länets kommuner. På så sätt bidrar vi till att fler länsinvånare får glädje av studieförbundens goda arbete", säger Torbjörn Ahlin (C) - ordförande i Region Örebro läns kulturnämnd. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

SVT: Frövifors pappersbruksmuseum får utmärkelse

Frövifors pappersbruksmuseum har fått utmärkelsen ”Årets arbetslivsmuseum 2021”. Museichefen gläds åt beskedet och hoppas fler får upp ögonen för den unika miljön i och omkring museet. – Det sätter lilla Frövi på kartan och ger oss ny energi, säger Mikael Tiderman. Se inslaget på svt.se >>

Storsatsning på att stärkta bibliotek i hela landet

Inrättande av ett läsråd, utbyggnad av Bokstart och en fortsättning på den framgångsrika satsningen Stärkta bibliotek – det är några av förslagen i den kulturbudget som regeringen presenterade tidigare i veckan. Läs mer på kulturradet.se >>

Konsthantverkarna i Örebro söker nya medlemmar

Nu söker Konsthantverkarna nya medlemmar - ansök om medlemskap senast 15 november! Läs mer om föreningen och vad ett medlemskap innebär på  www.konsthantverkarna.com >>

Branschträff för kulturella och kreativa näringar i Askersund

Askersunds kommun har sedan en tid tillbaka etablerat ett arbete för att främja de kulturella och kreativa näringarna i kommunen. En arbetsgrupp har bildats med representanter från kommunens verksamheter inom näringsliv, turism och kultur som nu arrangerar en branschträff 6 oktober. Kulturella och kreativa näringar består av företag med kulturskapande eller kreativa processer som sin affärsidé eller som sin råvara. Det finns också företag som bygger vidare på andras skapande, exempelvis genom distribution och handel eller genom utveckling av digitala tjänster med kulturellt innehåll. Läs mer i pressmeddelande från Askersunds kommun >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Evenemang - med reservation för eventuella ändringar

21 sept-2 okt: Fira Pippi som fyller 75 år :: Lindesbergs stadsbibliotek

25 sept: Marknadskonsert utan marknad :: Lindesbergs kyrka

26-27 sept: Utställning om Ramsbergs Krutbruk :: Resta bygdegård, Ramsberg

30 sept: REKO Bergslagen: Utlämning :: Lindesberg och numera även Nora

1 okt: Föreningen Ramsberg - en bygd i Bergslagen har årsmöte :: Resta bygdegård, Ramsberg

3 okt: Lasse-Maja-Dagen :: Lasse-Maja-leden, Ramsberg

15 okt: "Kartan över oss" - en hörlursvandring :: Lindesbergs stadsbibliotek

17 okt: Historien bakom parker och trädgårdar i Lindesberg :: Stadsvandring i Lindesberg

Lindesbergs Bio:

Utställningar:

Tills vidare: Turnerande barnutställning från Konstfrämjandet Bergslagen :: Lindesbergs stadsbibliotek.

19 sept-21 oktober: Konstutställning med Tomas Herngren :: Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek

26-27 september: Utställning om Ramsbergs Krutbruk :: Resta bygdegård, Ramsberg

Förlängd till december: På tapeten - årets sommarutställning :: Frövifors Pappersbruksmuseum

Till 28 september: Marianne Degerman ställer ut i Kumla :: Kumla utställningshall/Kumla bibliotek