Mordet på Khashoggi kan ge högre elpris

Under sommaren och början av hösten var elpriset högt. De senaste veckorna har elpriset gått ner lite. Nu kan ett högre oljepris påverka elpriset uppåt igen.

Priset på el var under augusti och september runt 55 öre/kWh, vilket är ca 60% högre än samma period förra året. De senaste veckorna har priset gått ner med ca 10 öre/kWh till 45 öre/kWh.
- Framförallt är det mycket blåst och regn som gjort att elpriset gått ner de senaste veckorna, säger Anders Kaijser som är VD för Kundkraft.

Men nu kan stigande oljepriser öka elpriset igen.
- Situationen runt mordet på journalisten Jamal Khashoggi har försämrat och försvårat relationerna mellan Saudiarabien och USA, och eftersom Saudiarabien är världens största oljeexportör så kan det leda till ett högre oljepris. Det skulle isåfall även påverka priset på el, menar Anders.

Totala kostnaderna för el har ökat med 20% senaste året
Enligt Nils Holgersson-rapporten, som bland annat Sabo, Hyresgästföreningen och HSB ligger bakom, har de totala kostnaderna för el stigit med genomsnitt 20,5% för svenska hushåll under 2018 jämfört med 2017. Framförallt är det höjningen i elhandelspriset som bidragit till kostnadsökningen, men det är även höjda skatter och nätavgifter som påverkat priset.
- Kostnadsökningen på el slår framförallt mot svenska villaägare eftersom de har störst elförbrukning, säger Anders.

Sämre förtroende kan ge högre oljepris
Jamal Kashoggi bodde i USA och var kolumnist för Washington Post. Enligt Turkiet ska Khashoggi ha mördats inne på det saudiska konsulatet i Istanbul för några veckor sedan. Efter avslöjandet om mordet började amerikanska kongressledamöter föreslå sanktioner mot Saudiarabien, vilket besvarades med en lätt maskerad officiell påminnelse om Saudiarabiens roll på oljemarknaden och att oljepriser skulle kunna höjas som motvapen.
- Situationen har förstört mycket av det förtroende som funnits mellan USA och Saudiarabien de senastes åren. Tyvärr kan det leda till att priset på olja stiger ännu mer, menar Anders.