Fortsatt låga elpriser

Fortsatt låga elpriser

Under första halvan på februari har elpriset varit på under 10 öre/kWh flera dagar. Det fortsatt milda och blåsiga vädret har lett till att elpriset pressats ner till överraskande låga nivåer för årstiden. En avgörande faktor är elproduktionen från vindkraft som fortsätter hålla elpriset nere.

Lägsta elpriset sedan maj 2016
Med anledning av de fortsatt låga temperaturerna för årstiden har elpriserna i januari dalat nedåt. Spotpriserna för januari landade på rekordlåga nivåer och priset i elområde 3 var 25,41 öre /kWh. Senast spotpriset var så lågt nivå var i maj 2016.

Samtidigt som elpriset varit lågt har även det varma vädret gjort att det inte har krävts lika mycket el för att värma hemmet, vilket innebär en sänkt elfaktura för många denna månad.

Förra året i februari landade spotpriset på 48,47 öre /kWh i elområde 3 vilket var nästan dubbelt dyrt som nu, mycket på grund av kallare väder och efterdyningar av höstens pristoppar på elmarknaden.

- Framförallt villaägare kommer märka stor skillnad på elfakturan om man jämför med samma period förra året, säger Kajsa Sundqvist, elrådgivare på Kundkraft.

Vindkraften håller elpriset nere
Precis som det rapporterades om i december är den rekordstora elproduktionen från vindkraft en avgörande faktor till att elpriset fortsatt ligger på låga nivåer. Under 2019 genomfördes en omfattande utbyggnad av vindkraft i Sverige, och bara under kvartal fyra installerades vindkraft motsvarande 792 MW.

- I och med den väderlek vi haft under en lång period har satsningen på vindkraft visat resultat. Det är svårt att se att vi hade haft samma prisutveckling nu om vi inte haft lika mycket vindkraft i systemet, säger Kajsa.

Sänkta nätavgifter bidrar till lägre kostnader
En annan nyhet som många elkonsumenter kan märka av kommande månader är en sänkning på nätavgiften. Energimarknadsinspektionens förslag om nya intäktsramar gick igenom trots att många nätbolag överklagat, vilket gör att nätavgifterna kan sänkas för många under perioden 2020-2023.

- De konsumenter som har nätbolag som tagit ut för mycket i nätavgift kan se en skillnad på nätfakturan redan nu, berättar Kajsa.