Kundkrafts elprisprognos november – stora variationer i landet och osäkert prisläge

Den senaste tidens höga elpriser har inneburit stora kostnader för elkonsumenter i landet. Under oktober har dock snittpriset på el halverats i norr och även sjunkit ordentligt i söder. Men om elpriset fortsätter att stabiliseras under november är däremot osäkert och beror mycket på vädret och prisutvecklingen på råvarupriser som kol och olja till exempel.

Snittpriset på rörlig el från elbörsen Nordpool visar på ett halverat snittpris i norra Sverige i elområde 1 och 2. Från förra månadens snittpris på 55,50 öre/kWh ligger nu på 25,59 öre/kWh. I mellersta Sverige, elområde 3, sjönk snittpriset från 90,26 öre/kWh till 64,28 öre/kWh. Även i södra Sverige, elområde 4, sjönk snittpriset från 120,59 öre/kWh till 86,20 öre/kWh. Trots prisfallet under oktober är det däremot osäkert om priserna fortsätter att falla under november. Mycket beror på väder och prisutvecklingen på råvarupriser, bland annat kol, olja och gas.

Så blir november
Enligt prognosen förväntas det bli högre elpriser än normalt för årstiden framförallt i elområde 3 och 4 och under inledningen av november har dagspriserna på elbörsen Nordpool legat betydligt högre i södra Sverige. Vissa dagar så mycket som fyra till fem gånger högre jämfört med i norr. De höga elpriser som varit under flera månaders tid tros alltså inte stabiliseras ännu. Mycket beror på att vattenkraften inte kunnat producera lika mycket el som vanligt på grund av att det har funnits ett underskott i vattenreservoarerna. Även vindkraften har heller inte kunnat producera som förväntat med anledning av lite vind. Hur väderläget blir under november kommer alltså påverka elprisets utveckling mycket. Priserna på kol, olja och gas har under hösten varit väldigt höga och är något som också präglat elprisets utveckling i Sverige och kommer göra det framöver.

Tips till dig som konsument
Att de rörliga elpriserna har sjunkit gör att många konsumenter känner en viss lättnad. Eftersom det är svårt att veta hur elpriset utvecklas framöver kan det vara klokt att fortsätta hålla koll på sin elförbrukning och den kostnad man betalar varje månad för sin el.

- Elpriset följer ingen rak utveckling utan kan gå mycket upp och ned månad för månad. För den som står inför valet av ett nytt elavtal tycker jag att man kan fundera huruvida man vill eller behöva veta sitt kilowattpris på förhand. För den som önskar tryggheten att veta vad en kilowatt kostar är fast pris ett bra alternativ. För den som istället är beredd att betala lite mer vissa månader, men ibland lägre kan rörligt elpris vara det bättre alternativet, säger Kajsa Sundqvist, elrådgivare på Kundkraft.