I torsdags var elpriset över 80 öre/kWh vilket är det högsta snittpriset för en dag sedan vintern 2012.

Kylan sätter spår i många plånböcker

Året har inletts med kallt väder och höga elpriser. I torsdags var priset över 80 öre/kWh vilket är det högsta snittpriset för en dag sedan vintern 2012. Anledningen är att elförbrukningen ökar på grund av det kyliga vädret, samtidigt som det varit vindstilla på många håll vilket ger en lägre produktion av vindkraft än vanligt. Dessutom går inte kärnkraften för fullt.

En viktig faktor till det höga elpriset, är att det varit underskott i sveriges vattenmagasin sedan den ovanligt torra sommaren.Situationen gör hela energisystemet känsligt och mer beroende av våra grannländer. När förbrukningen blir högre på grund av kallt väder, samtidigt som produktionen är låg, så tvingas Sverige importera dyrare el från våra grannländer.
- Kyligt väder har tillsammans med lite vind gjort att Sverige importerat mer el från våra grannländer vilket resulterar i ett högre elpris, berättar Kajsa Sundqvist som är rådgivare på Kundkraft Sverige.

Dessutom är kärnkraften reducerad vilket beror på att reaktorn Oskarshamn 3 är tillfälligt begränsad samtidigt som reaktor Ringhals 2 går på halvfart på grund av ett generator-fel.

Milt väder kommer ge lägre elpris
Nu väntas mildare väder och mer blåst, vilket kommer ge ett något lägre elpris.
- Men vi får räkna med snittpriser på runt 60 öre den närmaste tiden, säger Kajsa.

När importen från våra grannländer ökar är det många svenska elkonsumenter som får el producerad av utländsk kolkraft i elledningarna. Men som medlem i Kundkraft använder man bara grön el.

- Kundkrafts medlemmar har både ett grönt elavtal och är ekonomiska. I snitt sparade en Kundkraftsmedlem 3600 kr förra året jämfört med om de varit inaktiva och fått ett anvsiningsavtal, berättar Kajsa.

Räkneexemplet bygger på en jämförelse av snittpriset på Kundkrafts medlemmars avtal, jämfört med snittpris på anvisningsavtal enligt Energimarknadsinspektionen perioden 15/12 2017 -15/12 2018, om förbrukning 15000 kWh/år.

Kundkraft bygger på den uråldriga idén om att vi är starkare tillsammans. Genom att samla Sveriges elkonsumenter sätter vi press på elmarknaden. Det elbolag som kan erbjuda 100% grön el till lägst pris får leverera el till våra medlemmar. Sedan 1999 har vi bevisat att Kundkraft fungerar.