​2019 – ett år med växtkraft!

​2019 – ett år med växtkraft!

2019 var året då vi tog över skötseln av utemiljön själva med kraftigt höjda kundbetyg som resultat. Höjda kundbetyg var även något som syntes i Hyresgästföreningens medlemsundersökning. Det var också året då vi färdigställde vårt första stambyte och vi utvecklade vårt engagemang i Kungälv.

2019 var ett år som färgades mycket av vår satsning på utemiljöskötsel i egen regi. Vi växte med två miljövärdar och 10 säsongsanställda trädgårdsarbetare och i våra bostadsområden spirade och grönskade det som aldrig förr. Vårt nöjd-kund-betyg gällande skötsel av rabatter och planteringar steg med 7 procentenheter och skötseln av gräsmattor med 11 procentenheter.

Arbete för nöjdare hyresgäster ger resultat

Vi fortsatte få nöjdare hyresgäster enligt Hyresgästföreningens medlemsundersökning och var ett av de bostadsbolag i Göteborgsregionen som ökade mest sedan den senaste mätningen. Det genomsnittliga värdet bland allmännyttorna låg på 61 och vi på 64 vilket var en ökning med 6 enheter sedan förra mätningen. Ett tydligt bevis på att de stora förändringar vi genomfört under de senaste åren har gett resultat.

Första stambytet klart

I början av hösten blev vårt första stambyte färdigt och hyresgästerna kunde flytta tillbaka till Dämmevägen 2. I lägenheterna bytte vi stammarna, det vill säga värme-, vatten- och avloppsledningar, renoverade badrummen och en del kök. Vi bytte fönster och balkongdörrar, elinstallationer samt radiatorer. Vi fräschade upp gemensamma utrymmen som tvättstugor och källare samt åtgärdade balkongräckena. Hyresgästerna kunde göra egna val av kakel, bänkskiva, köksluckor och handtag samt tillval av golvvärme och handdukstork i badrummet.

Vi engagerar oss i Kungälv

Under året utvecklade vi vårt engagemang i Kungälv och gick in i ett samarbete med Kungälvs kommun och föreningen Vuxen på stan för att öka tryggheten i vår stad. Vi har fortsatt vårt samarbete med Kontakten som genom sin verksamhet erbjuder medmänsklig värme tillsammans med en god lunch och firade 10-årsjubileum under året.

I Komarken kunde vi färdigställa och inviga en ny allaktivitetspark. Den ersätter den gamla och slitna med uppskattade och välanvända fotbollsplanen i området. Projektet kom till efter önskemål från boende och barn och unga i Komarken har varit delaktiga i projektet.

Vi ser framemot att fortsätta arbeta för att skapa trivsel i våra bostadsområden och utveckla Kungälv med människan i fokus.