Hyrorna för 2020 klara

Hyrorna för 2020 klara

Nu är hyrorna för 2020 klara. Hyreshöjningen blir 2,25% från 1 mars. Årets justering av hyrorna fick beslutas av Hyresmarknadskommittén efter Kungälvsbostäder och Hyresgästföreningen inte kunnat enas i förhandlingarna trots ett flertal möten.

Höjningen blir 2,25 % för samtliga områden då Hyresgästföreningen inte ville gå med på Kungälvsbostäders föreslagna differentiering. För en lägenhet med en månadshyra på 5000 kronor innebär höjningen en ökning med 112,50 kronor i månaden. Höjningen gäller från 1 mars.

Till underlag för Kungälvsbostäders yrkande ligger ökade kostnader för drift, taxebundna avgifter och köpta tjänster som i flera år höjts mer än hyresnivån. Ett stort underhållsbehov leder till ökade kostnader för avskrivningar. Samtidigt behöver bolaget kunna utvecklas och förbättras och satsa på energibesparande åtgärder för att uppnå de klimatmål som satts upp, på sin nya organisation för skötsel av utemiljö och på trygghetsåtgärder.

­– Vi är övertygade om att våra hyresgäster vill bo i välskötta fastigheter där det är snyggt och tryggt, där servicenivån är god, förvaltningskvaliteten hög, reparationer görs i tid, underhållet sköts på ett bra sätt och åtgärder vidtas för att minska energianvändningen för klimatets skull, säger Johan Ygdenheim förvaltningschef på Kungälvsbostäder.

– Ska vi leva upp till dessa förväntningar behöver Kungälvsbostäder ha en god och långsiktigt hållbar ekonomi.

Johan Ygdenheim

Förvaltningschef förvaltning 0702-92 60 55