Kungälvsbostäders nästa stamrenoveringsprojekt Lärkgatan 1-19

Kungälvsbostäder startar upp nytt stamrenoveringsprojekt i Fontinområdet

I natursköna och lugna Fontin bor våra hyresgäster på promenadavstånd från stadskärnan. Här har Kungälvsbostäder cirka 230 lägenheter i flerbostadshus byggda 1960. Det finns ett stort behov av att renovera fastigheterna, då de är både gamla och slitna. Sedan 2019 pågår en omfattande stamrenovering av fastigheterna i området. Tidigare har fastigheten på Dämmevägen 2 A – C renoverats. Därefter har fastigheten på Fontinvägen 4–10 renoverats och där har våra hyresgäster börjat flyttat tillbaka under våren. De sista hyresgästerna flyttar tillbaka till sina lägenheter i mitten av maj. Eftersom alla installationer och all inredning i fastigheten och lägenheterna har bytts ut, har våra hyresgäster fått ett boende med en standard som är likvärdig med nyproducerade lägenheter. Kungälvsbostäder har fått mycket positiva omdömen från våra återflyttande hyresgäster, om hur fina deras lägenheter har blivit.

För Kungälvsbostäder är våra stamrenoveringsprojekt ett led i att säkerställa att vi bedriver ett långsiktighet arbete med att skapa ett hållbart fastighetsbestånd.

Nu är det äntligen dags för Kungälvsbostäder att starta upp nästa stamrenoveringsprojekt på Lärkgatan 1–19, vilket omfattar 123 st lägenheter. Lägenheterna kommer att totalrenoveras, vilket innebär att alla installationer och ytor omfattas.

Renoveringen startar med trapphus 1 och 3 och varje etapp kommer att bestå av 2 trapphus. Totalt kommer entreprenaden att genomföras i 5 st olika etapper. Vi kommer att byta yttertak och fönster, entrépartier, lägenhetsdörrar, tvättstugor samt tillgänglighetsanpassa gården i samband med markarbeten. Badrum och kök totalrenoveras, för att lägenheterna ska bli i toppskick. Varje etapp kommer att ta 4–5 månader att färdigställa.

Under tiden renoveringen pågår kommer våra hyresgäster att flytta till tillfälliga evakuerings-lägenheter i vårt övriga bestånd. De hyresgäster som väljer att flytta tillbaka till sin lägenhet efter renoveringen har nu påbörjat processen med att göra sina inredningsval. Då har man möjlighet att bl a välja nytt kök, kakel och klinker i bad, golv och nya ytskikt. Det kommer att vara en intrappning av den nya hyran under tre år för de hyresgäster som väljer att flytta tillbaka. Beroende på vilka tillval man gör, får man ett påslag på hyran. Denna hyreshöjning har förhandlats fram tillsammans med Hyresgästföreningen. En del av lägenheterna kommer att hyras ut till nya hyresgäster, dessa lägenheter kommer att publiceras inom kort på vår hemsida.

- Jag gläds verkligen över att se resultatet av det renoveringsbeslut som vi tog för flera år sedan, vars syfte var att renovera våra 60-tals hus på Fontin med omtanke om husens fina kvalitéer men också utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Jag känner mig stolt över hur fint det blivit på Dämmevägen 2 och Fontinvägen och hur fint det kommer att bli på Lärkgatan och jag hoppas att alla, både nya och återvändande hyresgäster kommer att trivas i sina nyrenoverade lägenheter, säger Bettina Öster Tunberg, VD på Kungälvsbostäder

Tillsammans med vår entreprenör Serneke AB kommer vi att den 1 augusti påbörja stamrenoveringsarbetet med fastigheten Lärkgatan 1–19. Vi beräknar att fastigheten kommer att vara helt färdigställd för återflyttning 2025. När denna fastighet är färdigrenoverad, är våra stamrenoveringsprojekt i Fontinområdet klara. Därefter fortsätter vårt arbete med att stamrenovera våra fastigheter i andra bostadsområden i Kungälv.

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta vår projektchef Anders Ljung.

För info: bifogade bilder illustrerar de olika köken våra hyresgäster kan välja.