KB publicerar guldgruva med reklamblad och priskuranter från 1800-talet

KB publicerar guldgruva med reklamblad och priskuranter från 1800-talet

Reklam för velocipeder, damkoffertar, gasglödljus och trollapparater liksom en rad priskuranter från slutet av 1800-talet har digitaliserats av Kungl. biblioteket och finns tillgängligt på nätet. Materialet är hämtat från KB:s samlingar av så kallat affärstryck, det vill säga det material som företag tar fram för att göra reklam för sina produkter. Hittills har KB avbildat drygt 2000 trycksaker av de totalt 9000 som delsamlingen omfattar.

För den som är intresserad av t ex byggnadsvård, jordbrukshistoria eller teknikutveckling är den digitaliserade samlingen en guldgruva. En illustrerad maskinvarukatalog från 1891 innehåller t ex en mängd bilder som visar dåtidens konstruktioner. Söker man inspiration för att nytillverka ett staket i gammal stil är priskuranten från Haddebo Jernverks i Hjortkvarn en utmärkt utgångspunkt.

Ett litet urval med exempelbilder från materialet finns på:

Materialet kan nås och är sökbart via följande länk (använd frittextfältet och sök på t ex priskurant, velociped eller ett ortsnamn):

Merparten av materialet är upphovsrättsligt fritt. Kungl. biblioteket har tecknat en licens med Bildupphovsrätt i Sverige som medför att Kungl. biblioteket även har rätt att visa de upphovsrättsskyddade bilderna i PDF- format på internet.

Mer information:
Marika Holmblad, enhetschef vardagstryck, 010-709 34 24
Agneta Holmenmark, bitr. riksbibliotekarie, 010-709 33 00

Mer om publiceringen:
Publiceringen av bilder i PDF- format innebär en möjlighet att ladda ner och skriva ut text och bild. Verk som inte är skyddade av upphovsrätt får användas fritt. Verk som är skyddade av upphovsrätt får inte spridas utan upphovsmannens godkännande.

Kungl. biblioteket kan inte lämna något godkännande om vidare spridning av upphovsrättsligt skyddat material. Sådant tillstånd lämnas av upphovsmannen, dennes efterlevande om upphovsmannen är död eller av en organisation som företräder upphovsmannen eller de som har upphovsrätten. Kungl. biblioteket kan inte hjälpa till med att utreda om verk är upphovsrättsligt skyddade eller inte.

Det är användaren som ansvarar för att ta reda på om materialet är upphovsrättsligt skyddat och ansvarar för att få godkännande om man vill sprida det vidare.