Vinnarna av Svensk bokkonst 2019. Foto: Lina Löfström-Baker.

Svensk bokkonst 2019: Färgstarka böcker med små hemligheter

På torsdagen utsågs 25 pristagare i tävlingen Svensk bokkonst 2019. En tydlig trend är den taktila upplevelsen – böckerna är verkligen gjorda för att utforskas i det fysiska rummet.

Syftet med Svensk bokkonst är att stimulera och inspirera till kvalitet inom produktionen av böcker. Varje år väljer en jury ut 25 böcker som är goda föredömen för branschen. Bland årets vinnare finns allt från romaner, barnböcker och poesi till fotoböcker, utställningskataloger och kokböcker.

En intressant trend för 2019 är att flera böcker har egenskaper som inte går att översätta till det digitala. De är verkligen skapade för att vara fysiska objekt. Det blir extra tydligt om man ser till samtliga, cirka 300, ansökningar som kom in till tävlingen. Här finns flera exempel på avancerade bildtryck på klot och användning av relieflack på omslagen. Många böcker innehöll vikta affischer och andra lösa bilagor. En del dolde även små hemligheter som krävde ansträngning att upptäcka.

Färgen orange – och andra starka färger som rosa och gult – sticker också ut i år. Det står i kontrast till 2018 års bidrag där mer återhållsamma färgskalor dominerade. Orange är en signalfärg som brukar användas för att påkalla uppmärksamhet och uppmana till handling. Det verkar som att förra årets bokutformning, omedvetet eller inte, speglar den allmänna känslan av kris i samhället.

Ta del av samtliga 25 vinnare och juryns motiveringar på Svensk bokkonsts webbplats.

Årets utställningskatalog
I samband med torsdagens vernissage, som livesändes fån Konstfack i Stockholm, premiärvisades även årets utställningskatalog. Den är formgiven av Greger Ulf Nilson med fotografier av Lina Löfström-Baker. Redaktör är Ylva Sommerland.

Från och med fredag 2 oktober kan den som vill hämta ett gratis exemplar av katalogen på Kungliga biblioteket (KB). Det går också bra att kontakta Svensk bokkonst för att få katalogen skickad via post.

Böcker på turné
De 25 vinnande böckerna kommer till att börja med att ställas ut på Konstfacks bibliotek och sedan på NK Bokhandel i Stockholm. Därefter skickas de ut på en turné i Sverige. Mer information om detta kommer att finnas på Svensk bokkonsts webbplats.

Fakta: Svensk bokkonst
Svensk bokkonst grundades år 1933 och är idag en ideell förening som ska stimulera och inspirera bokbranschen till ökad kvalitet inom produktionen av böcker. KB är medlemmar i föreningen, utser verksamhetsansvarig och är även ordförande (utan rösträtt) i juryn. KB är också redaktör för och utgivare av utställningskatalogen.