KungSängen öppnar ny produktionsanläggning i Enköping

KungSängen öppnar ny produktionsanläggning i Enköping

KungSängen, Sveriges ledande sängkedja, fortsätter att expandera. I slutet av maj öppnar företaget sin nya produktionsanläggning i Enköping, med tillhörande butik, kontorslokaler och utökat e-handelslager.

KungSängens nya anläggning är anpassad efter företagets nuvarande och framtida produktionskapacitet och ger utökade möjligheter för att effektivisera och optimera produktionen. I den nya produktionen gör företaget även investeringar i nya maskiner och utökat e-handelslager. Något som bryggar för fortsatt ökad tillväxt.

- Vi ser mycket positivt på att flytta in i vår nya produktionsanläggning, där vi får förutsättningar att effektivisera och optimera vår produktion med en mer modern anpassning för vår verksamhet. Med den nya anläggningen så säkrar vi ökade volymer och möjligheten att bibehålla vår kvalitet och höga servicenivå, säger Marcus Von Greyerz, VD KungSängen.

KungSängens nya produktionsanläggning kommer vara belägen ett stenkast från den tidigare anläggningen intill E18 i Enköping. Läget är fortsatt strategiskt då företaget dagligen transporterar kunders sängar med egna lastbilar, direkt efter att sängen har handtillverkats i fabriken. Med den nya satsningen lägger Kungsängen även stor vikt kring medarbetarnas arbetsmiljö och investerar i moderna kontorslokaler och sociala ytor.

- Att bygga ny produktionsanläggning i Enköping föll sig naturligt då vi har en etablerad logistikstruktur, samt anställda med hög kompetens och erfarenhet av att bygga våra sängar. Vi vill därmed fortsätta utveckla vår verksamhet i Enköping och utveckla den kompetens våra anställda besitter och skapa möjlighet för ännu bättre arbetsmiljö. Vi ser även ökad efterfrågan på vår e-handel, och vi kan med vår nya anläggning skapa bättre flöden och processer för fortsatt tillväxt, fortsätter Marcus von Greyerz.

- Förutom den nya produktionsanläggningen känns det extra roligt att vi väljer att fortsatt ha en butik i anslutning , likt det vi har idag. Både från butiken och kontoret ser man in i produktionen, bara det är värt ett besök. Butiken, som öppnar den 25 maj, har ett anpassat koncept för att lyfta fram kärnan i vår verksamheten samt vår historia, säger Gabriella Palmer, Expansionschef KungSängen.

Den nya byggnaden har utvecklats med hållbarhetsfokus med inriktning BREEAM Excellent och Miljöbyggnad Silver. Logistikfastighetsbolaget Evolv har utvecklat fastigheten. Plåthuset i Mälardalen har haft totalentreprenaden. Blackrock är fastighetsägare.