​Loui Sand + KungSängen = sant

​Loui Sand + KungSängen = sant

Loui Sand är KungSängens nya ambassadör. Med fem SM-guld, tre EM-brons och ett guld vid U20-VM är han en av våra största handbollsstjärnor. Idag är Loui en inspirationskälla när det gäller kampen för att vara sig själv. Samarbetet är långsiktigt och båda parter ser fram emot möjligheterna att sprida kunskap om sängens betydelse för välmåendet.

Louis karriär har varit på topp, trots att måendet i perioder varit på botten. Vägen dit har inte varit spikrak utan kantats av en känsla av utanförskap och psykisk ohälsa. Han är också väl medveten om hur viktigt det är med en bra säng är för att orka med – både psykiskt och fysiskt.

- Jag har haft många sömnlösa nätter i mitt liv. De långa nätterna vill man inte spendera i en obekväm säng. Om det bara blir en timmes sömn, måste den vara bra. Den lilla vilan kan göra hela skillnaden, så att man orkar sig igenom träningspasset eller får lite mental återhämtning, säger Loui Sand.

- Loui är en fantastisk ambassadör för KungSängen. Han inspirerar oss genom att gå sin egen väg. Att han dessutom pratar om sängen och dess betydelse för sitt mående gör oss otroligt varma i hjärtat, säger Anna Björkegren, marknadschef på KungSängen.

KungSängen har ett för sängbranschen ärligt och okonventionellt sätt att tala om sängens betydelse för sömnen.

- Vi säljer bra och sköna sängar, men precis som ett par bra träningsskor inte kan garantera att du springer snabbare, kan vi inte garantera en lösning på just dina sömnproblem. Många har, precis som Loui, svårt att sova på grund av helt andra anledningar än sängen. Det kan vara stress, psykisk ohälsa, smärta, sjukdom och oro – stora folkhälsoproblem som sängen inte kan bota. Vad vi däremot kan lova är att kroppen får avlastning i rätt säng och det i sin tur kan göra att du känner dig piggare, även om du inte kan somna, säger Anna Björkegren

- Vi tycker att det är viktigt att våga prata om psykisk ohälsa och att vi alla i perioder mår dåligt, men sängen finns alltid där för dig ändå. Som en bästa vän, avslutar hon.