Bertil Vallien har hållit hyllade utställningar över hela världen. Nu visas hans verk på Kungsmässan, tillsammans med glaskonst av Göran Wärff och Kjell Engman.

Exklusivt på Kungsmässan i Kungsbacka: Unik glaskonst av världsberömda Bertil Vallien, Göran Wärff och Kjell Engman

För sjunde gången väljer nu Kosta Boda att ställa ut unik glaskonst på Kungsmässan. Denna gång är det verk av välkända Bertil Vallien, Göran Wärff och Kjell Engman som visas.

– Det är så roligt att kunna visa tre olika konstnärer – deras temperament och olikheter, menar Laila Sjöfors, butikschef på Önska Kungsbacka som, tillsammans med Kosta Boda, anordnar konstutställningen. Det känns verkligen glädjefullt att, för sjunde gången, anordna utställning tillsammans med Kosta Boda och Kungsmässan. Extra stolt är jag att vi kan glädja så många med de intressanta konstobjekt som finns här i år.

Bertil Vallien, Göran Wärff och Kjell Engman är representerade på gallerier och museer världen över. Under perioden 29/9-9/10 finns deras verk även att beskåda här i Kungsbacka.

Om de aktuella glaskonstnärerna:

Bertil Vallien har, under sin sextioåriga karriär, gjort sig känd bland glasälskare främst för sina sandgjutna skulpturer, inte minst sina världsberömda glasfarkoster. Bertil Vallien har hållit hyllade utställningar över hela världen. Hans konst finns representerad i samlingar och på prestigefulla museer i Sverige och internationellt. För Kosta Boda är Vallien av oskattbar betydelse – främst för sin egen glaskonst, men även som inspiratör för andra konstnärer och formgivare.

Göran Wärff var Kosta Bodas och hela glasrikets nestor och har i mer än sextio år varit med om att forma det svenska glasets tradition. Göran (1933-2022) kom från Gotland, Slite, och var tidigt ute på havet med mästerlotsen. Arvet från hembygden kan sägas ha präglat hans glaskonst då havet från början har varit Görans djupaste inspirationskälla. I en installation av Göran Wärff, som nu ska visas på Kungsmässan, ingår ett av det första glashuvuden som tillverkades på 70-talet av Wärff, för Kosta Boda.

Kjell Engman kommer från en familj av musiker och har själv en bakgrund som professionell rockmusiker, främst gitarrist. Det musikaliska arvet gör sig påmint i hans glaskonst, inte bara genom hans välbekanta instrument i glas utan i den musikaliska känsla som många av hans objekt och figurer utstrålar. Engman arbetar också med musik i de världar han skapar i sina installationer, till vilka han komponerar soundtrack som ingår i helhetsupplevelsen.

– De större sammanhangen är det jag brinner för – helheten, säger Engman. Jag älskar att skapa världar med scenografier, ljudmattor, ljus och andra effekter, till och med doft, att bygga upp stämningar och handlingar. Jag tänker på mina installationer lite som om de vore filmer utan dialog – som att jag är regissör och glasfigurerna är mina skådisar, mina artister. Jag vill gärna bjuda betraktaren på upplevelser för flera sinnen och stimulera deras egen kreativitet, och bjuda in till olika tolkningar.

Utställningen är gratis att besöka och pågår 29 september till och med 9 oktober, på Kungsmässans stora eventyta, plan 1.

– Vi, Kosta Boda och Önska Kungsbacka har ett mångårigt, gott samarbete. Det är med stor glädje vi återigen visar upp våra mästares konst för Kungsbackaborna tillsammans med Kungsmässan, menar Margareta Modig, Kosta Boda.

For ytterligare information kontakta:

Laila Sjöfors, Butikschef Önska Kungsbacka

Tel:0300-168 24