Man räddad med hjärtstartare på Kungsmässan

Man räddad med hjärtstartare på Kungsmässan

Klockan 13.46 måndagen den 21 mars fick väktarna på Kungsmässan ett larm om ett misstänkt hjärtstopp. Larmet kom från personalen på café Linnéa, övre plan, som ringt köpcentrets eget larmnummer då en äldre man fallit ihop och förlorat medvetandet.

Den första väktaren var på plats efter en minut. Hans kollega, som hämtat defibrillatorn, strax därpå. När det konstaterades att mannen inte hade någon puls påbörjades hjärt-lungräddning med defibrillator, inblåsningar och kompressioner. Cirka 5 minuter efter påbörjad behandling vaknade den medvetslösa mannen till liv. Mannen kunde därefter transporteras vidare till sjukhus med ambulans.

- Det är inte ofta människor vaknar till liv igen efter ett riktigt hjärtstopp så det känns fantastiskt att det lyckades, sa en av väktarna efteråt.

Enligt ambulanspersonalen var mannen vid medvetande hela vägen in till Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

- Det är underbart att konstatera att våra väktare har räddat ett liv idag. Det bevisar att vi har fantastiska medarbetare i våra väktare och att vår organisation kring det här faktiskt fungerar. Jag är oerhört tacksam för deras insats, säger Bo Rundberg, Centrumledare Kungsmässan.

Fakta:
Kungsmässan var det första köpcentret i Sverige med en defibrillator. I samarbete med ambulanssjukvården i Kungsbacka övar väktare och centrumledning regelbundet på hjärt-lungräddning och användning av hjärtstartare samt repeterar rutinerna för hur de skall gå tillväga vid ett hjärtstopp.

För vidare information, kontakta:
Bo Rundberg
Centrumledare Kungsmässan