Behovet av utbildning är viktigare än någonsin

Det visar de runt 1,2 miljoner svenskar som sökt efter utbildning under januari via söktjänsterna Kurser.seStudentum.seUtbildning.se och Gymnasium.se. De tillsammans största söktjänsterna för utbildning i Sverige*.

Antalet utbildningssökande har ökat med hela 21 % i januari jämfört med föregående år.

– Det är fantastiskt att det är så stort intresse för att söka utbildning i Sverige! Vi arbetar ständigt för att utveckla och förbättra våra tjänster, och under 2016 har vi tagit ett stort steg framåt i och med förvärvet av vår största konkurrent i Sverige (AllaStudier). En starkt tillväxt med besökare är en viktig del av vår strategi för att nå vår vision: ”Att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning”. Det höga antalet besökare på de svenska sajterna under januari är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger EMG:s VD, Fredrik Söderlindh.

Oavsett om det gäller gymnasie- eller eftergymnasial utbildning, kompetensutveckling eller fritidskurser vill människor ständigt utvecklas och det visar de rekordhöga besökssiffrorna. Att det sker under januari är inget ovanligt då många söker efter förändring när ett nytt år inleds.

– I januari månad sköt våra besökssiffror verkligen i höjden med över 200 000 besökare. Det är jätteroligt att se att vårt långsiktiga arbete lönar sig och att ännu fler väljer att hitta en hobby att aktivera sig med på fritiden, berättar Carl Swensson, affärsområdeschef och ansvarig för kurser.se.

Topp 5 mest sökta kurserna i januari

1. Självförsvar för kvinnor – intensivkurs

2. Certifierad inredare – distanskurs

3. Att bli författare

4. Bugg för nybörjare

5. Diplomerad Kostrådsgivare – distanskurs

*Alla ingår i koncernen Educations Media Group

• Hobby

• kurser.se

Kurser.se är Sveriges största söktjänst för fritidskurser och en samlingsplats för runt 400 kursarrangörer.