Försäljningen av begagnade bilar fortsatte öka under andra kvartalet 2021

Begbilsförsäljningen upp 7,5 procent under Q2

Försäljningen av begagnade bilar i Sverige ökade med 7,5 procent under andra kvartalet 2021. Ökningen var som störst i Stockholms län, med hela 23 procent. Det visar statistik från Kvdbil framtagen av Vroom.

Under andra kvartalet 2021 bytte 382 358 bilar ägare, en ökning med 26 748 bilar mot året innan. Under årets första sex månader ökade försäljningen med 6,9 procent.

- Intresset att äga en bil är väldigt stort. Vi ser det i nybilsförsäljningen som är åter på höga nivåer och på nya omsättningsrekord för begagnat. En drivande faktor är att allt fler vill äga bil för att kunna semestra hemma i Sverige i sommar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil

Sett till absoluta tal var det försäljningen av dieselbilar som steg mest, medan el- och laddhybrider fortsatte öka kraftigt men från små volymer. Försäljningen av elbilar och laddhybrider ökade med 149 respektive 189 procent, men från låga nivåer. Totalt såldes 13 350 eldrivna bilar, vilket motsvarar 3,5 procent av alla sålda bilar. Av samtliga elbilar som såldes var sju av tio en Tesla.

- Eldrivna bilar står än så länge för en mycket liten del av alla begagnade bilar som säljs, men där kommer en kraftig ökning att ske de närmaste åren. Idag är varannan ny bil som säljs eldriven. Vi spår att milstolpen 100 000 sålda fordon på årsbasis kan nås i slutet av 2022. Hittills har Tesla dominerat elbilsmarknaden men andra aktörer lär bli vanligare framöver, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Bortsett från Gotland så hade samtliga län en ökad försäljning under årets andra kvartal jämfört med fjolårets. I Stockholms län låg ökningen på hela 23 procent, med totalt 79 824 sålda begagnade bilar. I Västra Götaland, som är nummer två av länen i volym, såldes 58 555 begagnade bilar, en ökning på fem procent.

Den mest sålda bilen under kvartalet var Volvo V70 följt av VW Golf, VW Passat, Audi A4 och Saab 9-5. Den mest populära färgen var svart, följt av vit, grå, silver och röd.

Totalt skrotades 42 164 bilar under andra kvartalet. Under första halvåret 2021 var det 80 781 bilar som skrotades vilket kan jämföras med 81 481 som skrotades under samma period året innan.

Försäljningsstatistik för begbilsmarknaden Q2 2021

ÖVRIGT

EL

Om sammanställningen
    Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av filregistret transaktionsdata.

Kvdbil är Sveriges största marknadsplats för bilaffärer. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt alla objekt innan vi lägger upp dem till försäljning på kvdbil.se. I Kvd-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen bilpriser.se.