Försäljningen av begagnade bilar föll med 7,2 procent i fjärde kvartalet.

Begbilsrapport: Försäljningen av begagnade bilar störtdök i fjärde kvartalet

Försäljningen av begagnade bilar sjönk i det fjärde kvartal. Bakom tappet stod det fossildrivna segmentet. Samtidigt fortsatte försäljningen av laddbara bilar att skjuta i höjden, visar en rapport från bilförmedlaren Kvdbil.

Försäljningen av bilar på den svenska andrahandsmarknaden sjönk i det fjärde kvartalet. Totalt såldes 310 419 bilar fördelat på bilhandeln, privatmarknaden och företag. Det är 24 009 färre transaktioner än året innan och det svagaste fjärde kvartalet sedan mätningarna startade 2014.

– Det är ett historiskt tapp och det finns flera förklaringar som jag ser det. En är att det gått tre år sedan bonus malus infördes. 2018 var ett år där nybilsregistreringarna dog ut på hösten efter det nya skattesystemets tillkomst. Många, inte minst företag, har för vana att byta bil efter 36 månader och vi har därför sett färre byten just under hösten. Lägg där till höstens stora samtalsämne - komponentbristen - som indirekt slår mot andrahandsmarknaden eftersom det innebär färre bilbyten. En tredje förklaring som säkert också påverkar är att priserna på andrahandsmarknaden står på all time high, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

I samtliga län registrerades en minskad försäljning. Störst var minskningen i Jämtland (-13,4 %), Blekinge (-11,6 %) och Gotland (-10,3 %). Men även exporten bidrog till försäljningstappet. Totalt exporterades det 6 360 färre bilar under det fjärde kvartalet (-23,7 %). För helåret minskade exporten med 14 980 bilar (-14,3 %).

Laddbart mot strömmen
276 995 bensin- och dieselbilar bytte ägare under det fjärde kvartalet. En minskning med 9,9 procent jämfört med året innan. Försäljningen av laddbara bilar fortsatte däremot att öka kraftigt (+94,4 %). Störst var ökningen för elbilar (+172,7 %).

– Den senaste tiden har vi sett en explosionsartad ökning av laddbart. Nyförsäljningen började ta fart för några år sedan och det är de bilarna som nu strömmar till andrahandsmarknaden. I takt med att utbudet blir större och priserna sjunker på nybilsmarknaden kommer detta självklart bara fortsätta, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Under 2021 skrotades 187 494 bilar, vilket var en minskning med 1,6 procent jämfört med 2020. Nyregistreringen under året var 303 983 bilar (+4 %*).

Försäljningsstatistik för begbilsmarknaden, Q4 2021

0,4

0,4

Om sammanställningen
    Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från Bilregistret via statistikföretaget Vroom.

Till följd av efterregistreringar har rapporten uppdaterats med nya siffror. Vi beklagar tidigare felaktig information.

*Bil Sweden

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.