Här finns flest personliga registreringsskyltar – Botkyrka i topp

Här finns flest personliga registreringsskyltar – Botkyrka i topp

Över 25 000 personliga registreringsskyltar finns registrerade hos Transportstyrelsen och störst chans att se en har du i Botkyrka kommun. Detta visar en sammanställning av bilförmedlaren Kvdbil.

De senaste fem åren har antalet personliga registreringsskyltar ökat med 17 procent, och uppgår nu till strax över 25 000. Störst sannolikhet att stöta på en bil med en personlig nummerplåt är det i Botkyrka kommun, där det finns hela 10,47 personliga skyltar per 1 000 bilar. Några mil söderut finner vi Trosa, som stoltserar med nästan lika många (10,40). På tredjeplats kommer skånska Bjuv (10,02). Topp-5 fulländas sedan av bohuslänska Sotenäs och Stockholm, med 9,52 respektive 9,48 skyltar per 1 000 bilar.

Pajala på jumboplats
På den nedre delen av listan hittar vi främst kommuner i de nordligaste delarna av landet. Bottenplaceringen innehas av Pajala med endast 0,80 personliga nummerskyltar per 1 000 bilar. Därefter följer Malå (1,10), Vilhelmina (1,23) och Kiruna (1,25). Även Forshaga i Värmland (1,36) är en av de kommuner där personliga nummerplåtar ännu inte har slagit igenom.

När det gäller det totala antalet personliga skyltar är det inte förvånande så att storleken har betydelse. Stockholm dominerar klart med 3 277 registrerade skyltar, följt av Göteborg och Malmö med 1 340 respektive 724 skyltar.

- Intresset för personliga nummerskyltar har stadigt vuxit under de senaste åren, och detta fenomen är särskilt tydligt i storstadsregioner och tätbefolkade kommuner, där bilägare tenderar att lägga mer fokus på att göra sina fordon personliga. Anledningarna kan variera, från att väcka uppmärksamhet till att vilja dela med sig av ens intressen eller yrke, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

20 skyltar som sticker ut:

EUROPA – Göteborgs kommun

MUMS – Haninge Kommun

BEAST – Grästorps kommun

HÄSTAR – Kungsbacka kommun

SLOWCOW – Härryda kommun

MORFAR – Danderyds kommun

MJAAUUU – Kävlinge kommun

DJUUUUU – Stockholms kommun

R3DN3K – Hörby kommun

BRRUUUM – Nacka kommun

FIFTY6 – Ödeshög kommun

ORDLEK – Sollentuna kommun

CORVEN – Borlänge kommun

4MEONLY – Gävle kommun

LYXLIV1 – Stockholms kommun

F1 ÄKTA – Stockholms kommun

NR UNO – Göteborgs kommun

BITCOIN – Nacka kommun

FORMEL1 – Österåkers kommun

1GULBIL – Falu kommun

Kommunerna med flest personliga skyltar/1 000 bilar:

1. Botkyrka: 10.47
    2. Trosa: 10.40
    3. Bjuv: 10.02
    4. Sotenäs: 9.52
    5. Stockholm: 9.48
    6. Sigtuna: 8.87
    7. Strömstad: 8.60
    8. Gullspång: 8.38
    9. Värmdö: 8.32

Kommunerna med minst personliga skyltar/1 000 bilar:

1. Pajala: 0.80
    2. Malå: 1.10
    3. Vilhelmina: 1.23
    4. Kiruna: 1.25
    5. Forshaga: 1.36
    6. Hällefors: 1.39
    7. Bjurholm: 1.42
    8. Kalix: 1.47
    9. Robertsfors: 1.52
    10. Vindeln: 1.60

Kommunerna med flest personliga skyltar (totalt):

1. Stockholm: 3 277
    2. Göteborg: 1 340
    3. Malmö: 724
    4. Helsingborg: 474
    5. Borås: 441
    6. Halmstad: 393
    7. Uppsala: 372
    8. Västerås: 346
    9. Botkyrka: 328
    10. Huddinge: 324

Om personliga nummerskyltar

En personlig skylt är en specialdesignad registreringsskylt för fordon där ägaren väljer en egen kombination av bokstäver och siffror. Bilägare kan ansöka om en personlig skylt mot en extra kostnad om 6200 kr var tionde år. Det finns dock vissa begränsningar, till exempel kan skyltar inte innehålla anstötliga ord eller uttryck, och de måste följa vissa formatkrav som storlek och antal tecken.

Källa: Transportstyrelsen

Om Kvdbil

Kvdbil är Sveriges största marknadsplats för bilaffärer. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt alla objekt innan vi lägger upp dem till försäljning på kvd.se. I Kvd-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen bilpriser.se.

För ytterligare information kontakta:

Jessica Jegermalm, kommunikationschef

Mobil +46(0)101673190