Så har klimatdebatten påverkat bilägarna

Så har klimatdebatten påverkat bilägarna

Sommarens extremvärme med skogsbränder och den efterföljande klimatdebatten har fått många bilägare att ändra sina vanor. Det visar en ny undersökning från bilauktionssiten Kvdbil.se. Fler än var fjärde har ändrat sitt beteende för att minska utsläppen.

Undersökningen som genomfördes i september 2018 visar att 26 procent av bilägarna ändrat sina vanor efter sommarens extremvärme. Flest har valt att köra mindre (13%) följt av att köra mer miljösmart (10%). Fem procent har eller planerar att köpa en mer miljövänlig bil. Trots att en stor andel förändrat sitt beteende är det fortfarande 70 procent som uppger att de inte ändrat sina vanor.

- Undersökningen visar på en ökad medvetenhet om att vi måste minska på utsläppen och att de som äger en bil kan göra skillnad, kommenterar Karl Danowsky Prytz, marknads- och produktchef på Kvdbil.se.

Framförallt är det kvinnor och äldre som ändrat sina vanor. 23 procent av männen mot 28 procent av kvinnorna har förändrat sitt beteende. Undersökningen visar vidare att äldre påverkats mer än yngre. Inom åldersgruppen 56-79 år har 35 procent ändrat sitt handlande mot 19 procent i åldern 16-34 år.

- Kvinnor är bättre på att tänka miljöän män. Vi ser det även i försäljningsstatistiken där kvinnor tenderar att göra mer miljösmarta val. Det finns också en generell trend att miljö blivit viktigare vid val av ny bil, kommenterar Karl Danowsky Prytz, marknads- och produktchef på Kvdbil.se.

I september förra året angav 29 procent att miljö var en av de tre viktigaste faktorerna vid val av ny bil. Idag är det 37 procent, enligt samma undersökning.

- Att byta till en bil som lämnar mindre utsläpp kan göra stor skillnad för både miljö och plånbok. En supermiljöbil är fortfarande dyr i relation till prestanda. Ett alternativ är att köpa en nyare begagnad bil som är bränslesnål, kommenterar Karl Danowsky Prytz, marknads- och produktchef på Kvdbil.se.

Har klimatdebatten påverkat bilanvändandet?

Total Man Kvinna 16-34 år 35-55 år 56-79 år
Ja, jag kör mindre 13% 10% 17% 10% 11% 19%
Ja, jag har köpt/planerar på att köpa en mer miljövänlig bil 5% 6% 4% 6% 6% 4%
Ja, jag kör mer miljösmart 10% 11% 9% 8% 8% 14%
Nej 70% 75% 66% 75% 76% 60%
Vet ej 4% 2% 6% 6% 3% 5%

Frågan som ställdes: Har klimatdebatten, den varma sommaren påverkat dig i hur du använder din bil?

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8–11 september 2018. Totalt intervjuades 1219 personer i åldern 16-79 år, varav 1006 har tillgång till bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Att köpa eller sälja en bil ska vara enkelt och bekymmersfritt, tycker vi på Kvdbil. Därför ser vi till att ta hand om hela processen, så att du kan lägga din tid på annat helt enkelt. Vi säljer mer än 26 000 bilar varje år på kvdbil.se och de är alla testade av våra professionella tekniker. Välkommen till en skönare bilaffär!