Lars är det vanligaste namnet bland Sveriges bilägare

Vanligaste namnen hos Sveriges bilägare

Bakom ratten på 14 av våra vanligaste bilmärken är det störst chans att hitta en Lars. Det visar uppgifter från Statistiska Centralbyrån (SCB) som bilförmedlaren Kvdbil har sammanställt. Mikael är ett annat vanligt namn i bilregistret och toppar namnlistan över fyra märken.

Har du någon gång undrat vad den som kör en Mercedes oftast heter? Eller en BMW? Eller en Volvo? Det har vi gjort, många gånger. Därför gav vi SCB i uppdrag att ta fram en sådan lista.

Två namn dominerar

Lars dominerar fullständigt och är det vanligaste namnet för hela 14 märken. Därefter hamnar Mikael som det näst mest vanliga namnet. Mikael leder nämligen namnligan för fyra bilar – Audi, BMW, Kia och Seat.

- Lars är visserligen Sveriges vanligaste mansnamn och det är ungefär så dubbelt så vanligt att män äger en bil som att kvinnor gör det, men att namnet skulle sticka ut så mycket hade vi aldrig kunnat ana. Känner du en Lars är han antagligen inte biltokig. Han är vansinnigt biltokig, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Enda märket med kvinnonamn i topp

Men det finns två fabrikat som har helt andra namn i toppen. Det är flest Anders som kör Volkswagen och flest Eva som sitter i förarsätet i en Renault. Det sistnämnda märket är det enda där det finns fler kvinnor topp fem, än det gör män. Anna är det tredje vanligaste namnet på en Renaultägare i Sverige och Maria det fjärde vanligaste.

Audi: Mikael

BMW: Mikael

Citroen: Lars

Ford: Lars

Honda: Lars

Hyundai: Lars

Kia: Mikael

Mazda: Lars

Mercedes-Benz: Lars

Nissan: Lars

Opel: Lars

Peugeot: Lars

Renault: Eva

Saab: Lars

Seat: Mikael

Skoda: Lars

Subaru: Lars

Toyota: Lars

Volkswagen: Anders

Volvo: Lars

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.