Sveriges nya staty har avtäckt sig själv

Den 49-åriga undersköterskan Micaela Molitor är Sveriges nya staty. Idag drog hon skynket av sin egen statyavbild i den nya stadsdelen Kvillebäcken i Göteborg.

Micaela är den enda nu levande Göteborgare som blivit staty i sin hemstad. Då knappt 10 % av Sveriges statyer föreställer kvinnor är hon dessutom unik i detta sammanhang.

- Det är en nästintill overklig känsla att få se sig själv som staty. Samtidigt är det väldigt roligt och jag är
väldigt stolt över att fått vara med och bidra till det  nya Kvillebäcken, säger Micaela Molitor.

För snart två år sedan deltog Micaela Molitor i Kvillebäckens statytävling där en helt vanlig medborgare fick chansen att bli förevigad som staty. För att vinna skulle man dela med sig av sin bästa  idé för den nya stadsdelen Kvillebäcken. Och Micaela var den som vann juryns gillande med sina förslag om en levande stadsdel med ett konstkafé och körsbärsträd i området. Idéer man siktar på att realisera i takt med att den nya stadsdelen växer fram.

- Med statytävlingen ville vi bjuda in allmänheten att komma med idéer om hur Kvillebäcken kan se ut i framtiden. Anledningen till att Micaela tog hem priset var då hon med en målande beskrivning och med en stolthet och kärlek till området framförde en vision som utgår från historien och tar Kvillebäcken in i framtiden. Men inte som en isolerad stadsdel, utan som en grönskande och levande del i en större helhet där människan får stå i centrum, säger Johan Ekman, talesperson Kvillebäcken.

Under våren 2012 pågick statyförberedelserna i form av avbildning och formgjutning i samarbete med skulptören Martin Hansson. I augusti var det dags för själva bronsgjutningen. Och nu är den äntligen på plats. Fredagen den 5 oktober avtäcktes den färdiga bronsstatyn på Kvartersodlat i Kvillebäcken.

Söndagen den 7 oktober bjuds även allmänheten in till en trädgårdsfest för att fira Göteborgs nya staty. För mer info se kvillebäcken.se

Micaela Molitors statyresa:

• 7 december 2010 utlyser Kvillebäcken statytävlingen där en helt vanlig medborgare får chansen att bli staty i den nya stadsdelen.
  • 19 maj 2011 kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén avtäcker den person som blir Göteborgs nya staty. Vinnaren är Micaela Molitor, 47 år, undersköterska/barnskötare, från Kvilletorget.
  • 13 april 2012 arbetet med den nya statyn inleds. Micaela blir avporträtterad av skulptören Martin Hansson på Konstnärernas kollektivverkstad vid Röda Sten.
  • 16 augusti 2012 påbörjades bronsgjutningen av statyn.
  • 5 oktober 2012 Micaela Molitor avtäcker sin egen staty i Kvillebäcken Göteborg.

Johan Ekman, Älvstranden Utveckling, Tel. 0706-95 96 10
Micaela Molitor, Göteborgs nya staty, Tel. 0735-24 58 79

Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Totalt ska 2000 nya lägenheter byggas. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Inflyttning är planerad att starta 2013. Läs mer på
www.kvillebäcken.se