Irakiska kvinnoaktivister kräver att Bildt agerar

Irakiska kvinnoaktivister kräver att Bildt agerar

Kvinna till Kvinna och våra samarbetsorganisationer i Irak ser med förfäran på den negativa utvecklingen för kvinnors mänskliga rättigheter i Irak. Sverige har goda relationer med Irak och med det följer ett ansvar.

Därför skriver vi i dag ett brev till Carl Bildt med krav på att Sverige agerar.

I februari 2014 föreslog det irakiska ministerrådet införandet av en ny familjelag kallad Jaafari. Om lagen antas blir det en katastrof för irakiska flickor och kvinnor.

- Lagen är djupt kränkande för kvinnor och flickor och innebär att man kastas hundratals år tillbaka i tiden, säger Lena Ag, Kvinna till Kvinnas generalsekreterare.

Den föreslagna lagändringen skulle innebära att giftasåldern för flickor sänks till nio år. Även yngre flickor kommer i vissa fall att kunna ingå äktenskap. Lagen skulle hindra kvinnor från att lämna sitt hus utan tillstånd från sina män och legalisera våldtäkt inom äktenskapet. Vidare skulle den allvarligt begränsa kvinnors rättigheter till skilsmässa och bevilja fadern automatisk vårdnad om barn över två år.

Irakiska kvinnoaktivister är i Sverige den 7-11 april för att dela erfarenheter med svenska organisationer och myndigheter som arbetar mot våld mot kvinnor. Brevet till Carl Bildt undertecknas idag av dem och Kvinna till Kvinna gemensamt.

Läs brevet här

Kontakt:

Emma Janke, pressansvarig 070-830 34 68

Kvinna till Kvinna har kontor i den kurdiska provinsen Erbil i norra Irak och personal i Bagdad.

Foto: Erbil Irak, Kvinna till Kvinna/Anna Lithander

Kategorier

Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konflikter för att kvinnors makt och inflytande ska öka. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Insamlingsstiftelsen Kvinna till Kvinna pg 90 18 00 - 3

Anna-Carin Hall

Presskontakt Pressansvarig 0733-609125

En av världens främsta kvinnorättsorganisationer

Kvinna till Kvinna har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1993. För varje kvinnas rätt till en egen röst och en trygg framtid. Tillsammans med 150 partnerorganisationer arbetar vi på plats i områden drabbade av krig och konflikt för att uppnå hållbar fred genom att stärka kvinnors inflytande och makt. Tillsammans är vi förändringen.