Kvinnor som utmanar!

Kvinnor som utmanar!

I alla konfliktområden finns de, kvinnorättsaktivisterna som oförtrutet och alltför ofta osynligt kämpar för förändring efter krig och konflikter. De spelar en viktig roll för fred och kvinnors rättigheter i sina samhällen, och de får ofta betala ett högt pris för sitt engagemang. Hot, våld och fattigdom är vanligt i arbetet för jämställdhet och rättvisa.

Den 18 februari tar Kvinna till Kvinna emot Föreningen för utvecklingsfrågors pris (FUF). I samband med prisutdelningen bjuder FUF och Kvinna till Kvinna på mingel, filmvisning och samtal om kvinnorättsaktivisters utsatta situation och mod. Hur kan vi stödja dem i deras viktiga arbete?

16.00 Mingel med lättare tilltugg.

16.20 FUF:s ordförande Rolf Carlman delar ut FUF-priset.

16.30 Visning av dokumentären Six Days. Filmen följer tre kvinnoaktivister i tre länder (Liberia, Abchazien/Georgien och Irak) under sex dagar och visar deras arbete och mod.

17-18 Panelsamtal med Thomas Hammarberg, fd Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, Lena Ag, Kvinna till Kvinna, och Marie Månson, Civil Rights Defenders.

När: 18 februari, 16.00-18.00
Var: Myntkabinettet, Hörsalen, Slottsbacken 6
Moderator: Christina Hagner, Kvinna till Kvinna

Anmäl till: Ida Svedlund ida.svedlund@kvinnatillkvinna.se

FUF-priset
Föreningen för Utvecklingsfrågor delar varje år ut FUF-priset för goda insatser inom utvecklingsarbete och bistånd. 2013 vann Kvinna till Kvinna med motiveringen:
"För deras arbete för kvinnors säkerhet och rättigheter i konflikt- och postkonfliktområden. Utifrån en djup förståelse av vad säkerhet betyder och insikten att kvinnors säkerhet är en nyckel till utveckling arbetar Kvinna till Kvinna outtröttligt för förbättrade levnadsvillkor för fattiga människor."

Kategorier

Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konflikter för att kvinnors makt och inflytande ska öka. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Insamlingsstiftelsen Kvinna till Kvinna pg 90 18 00 - 3

Anna-Carin Hall

Presskontakt Pressansvarig 0733-609125

En av världens främsta kvinnorättsorganisationer

Kvinna till Kvinna har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1993. För varje kvinnas rätt till en egen röst och en trygg framtid. Tillsammans med 150 partnerorganisationer arbetar vi på plats i områden drabbade av krig och konflikt för att uppnå hållbar fred genom att stärka kvinnors inflytande och makt. Tillsammans är vi förändringen.