Nationalismen – feminismens motpol

Nationalismen – feminismens motpol

Välkommen till frukostseminarium den 8 november!

Vad betyder nationalismens frammarsch i Sverige och Europa för kvinnors mänskliga rättigheter och roll i samhället? Grundar sig nationalismen fortfarande på en föreställning om traditionella könsroller där kvinnans plats är i hemmet? Vad får det i så fall för politiska konsekvenser? Finns det lärdomar att dra från Serbien där den nationalistiska retoriken fördes till sin spets under Balkankrigen och ledde till folkmord och massvåldtäkter? Expo och Kvinna till Kvinna bjuder in till ett frukostsamtal för att diskutera dessa och flera frågor med gäster från Serbien!

I panelen:

• Sara Duarte, föreläsare, Expo.
  • Stina Magnusson Buur, fältrepresentant i Serbien för Kvinna till Kvinna. Har tidigare varit fältrepresentant för Kvinna till Kvinna i Södra Kaukasien.
  • Snezana Jakovljevic, ordförande i organisationen Sandglass i Krusevac, Serbien.
  • Jelena Cakic, ordförande i organisationen Women for Peace i Leskovac, Serbien.

Moderator: Annika Flensburg, Kvinna till Kvinna. (Samtalet förs på engelska.)

Var: Sensus möte, Klara södra kyrkogata 1, Stockholm

När: Fredagen den 8 november 2013

Tid: 9:00-10:00. (Frukostfralla serveras klockan 8:30.)

OSA: Mejla till ida.svedlund@kvinnatillkvinna.se

Varmt välkommen!

Kategorier

Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konflikter för att kvinnors makt och inflytande ska öka. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Insamlingsstiftelsen Kvinna till Kvinna pg 90 18 00 - 3

Anna-Carin Hall

Presskontakt Pressansvarig 0733-609125

En av världens främsta kvinnorättsorganisationer

Kvinna till Kvinna har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1993. För varje kvinnas rätt till en egen röst och en trygg framtid. Tillsammans med 150 partnerorganisationer arbetar vi på plats i områden drabbade av krig och konflikt för att uppnå hållbar fred genom att stärka kvinnors inflytande och makt. Tillsammans är vi förändringen.