Våldsamma protester i Bosnien-Hercegovina

Just nu pågår missnöjesdemonstrationer i hela Bosnien-Hercegovina. Kvinnoorganisationer deltar i protesterna mot politiska låsningar och växande arbetslöshet.

Belma Becirbasic, Kvinna till Kvinnas representant i Bosnien-Hercegovina, befinner sig just nu i ett kaosartat Sarajevo.

- Det brinner i en regeringsbyggnad. Polisen använder våld mot demonstranter, och många är sårade.

Jasminka Jukic är ordförande för Kvinna till Kvinnas samarbetsorganisation Horizonti i staden Tuzla och deltar i demonstrationerna. Horizonti stöder protesterna mot regeringen, men inte våldsamheterna.

- Det som började som fredliga demonstrationer för ett par dagar sedan har övergått till våldsamheter. Det är förskräckligt! Det här påminner mig om 1992, då kriget började. En regeringsbyggnad i Tuzla har satts i brand av demonstranter, och det tar vi helt avstånd från, säger Jasminka Jukic.

Jasminka Jukic är inte förvånad över utvecklingen.

- Folk är missnöjda med regeringen och det här har legat i luften länge, det är dags att göra något. Från regeringens sida har vi inte fått någon reaktion, ingen har kommunicerat med folket som ett svar på demonstrationerna, säger Jasminka Jukic.

Även andra av Kvinna till Kvinnas samarbetsorganisationer deltar i demonstrationerna på olika platser i landet.

Kvinna till Kvinna
Belma Becirbasic, representant i Bosnien-Hercegovina (engelsktalande)
Tel: +387 (0)33 215 167
Mobil: +387 (0)62 649 696

Horizonti
Jasminka Jukic, ordförande (engelsktalande)
Tel: 00387 63 283 701.

Information om Horozonti/ Psychological Center – Tuzla
Terapicenter som erbjuder psykosocial stödverksamhet till utsatta kvinnor. Arrangerar också workshops om våld mot kvinnor, kvinnors mänskliga rättigheter, könsrelaterat våld och unga kvinnors ledarskap.

Kategorier

Kvinna till Kvinna stärker kvinnor i krig och konflikter för att kvinnors makt och inflytande ska öka. Kvinna till Kvinna samarbetar med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern, södra Kaukasien, Liberia och Demokratiska Republiken Kongo. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Insamlingsstiftelsen Kvinna till Kvinna pg 90 18 00 - 3

Anna-Carin Hall

Presskontakt Pressansvarig 0733-609125

En av världens främsta kvinnorättsorganisationer

Kvinna till Kvinna har arbetat för kvinnors rättigheter sedan 1993. För varje kvinnas rätt till en egen röst och en trygg framtid. Tillsammans med 150 partnerorganisationer arbetar vi på plats i områden drabbade av krig och konflikt för att uppnå hållbar fred genom att stärka kvinnors inflytande och makt. Tillsammans är vi förändringen.