Ännu en miljöbil från Peugeot -  508 med snåldiesel och manuell växellåda

Ännu en miljöbil från Peugeot - 508 med snåldiesel och manuell växellåda

När Peugeot 508 lanserades i Sverige i april 2011 blev modellen en omedelbar försäljningssuccé. Knappt ett år senare har modellen sålts i närmare 3 000 exemplar i Sverige och 128 000 i övriga världen. Nu kommer modellen i ytterligare en miljöbilsversion; 508 1,6 HDi med manuell växellåda och utrustad med bland annat Webasto dieselvärmare som standard. Den kostar från cirka 224 900 kr.

Peugeot 508 har allt sedan lanseringen gjort sig känd som modellen som kombinerar komfort, design och körglädje i perfekt harmoni. När 508 krocktestades i maj 2011 kammade modellen hem högsta betyg av den oberoende krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Särskild uppmärksamhet fick det höga skyddet mot pisksnärtskador och barnskyddet.

Den höga säkerheten i kombination med en oslagbar komfort och bränsleeffektiva motorer har gjort att Peugeot 508 går hem både hos krävande barnfamiljer och bland kräsna tjänstebilsförare. Att modellen går hem i alla läger stämmer även internationellt. Peugeot 508 har redan fått ta emot ett antal utmärkelser:

-          ”Bästa bil 2012 (Meilleure Voiture de l’Année 2012)” i Spanien. Med stor majoritet kammade 508 hem vinsten, före bland annat Hyundai i40. Modellen utsågs bland de 43 modeller som lanserades i Spanien 2011 och juryn bestod av 52 journalister från både fack- och dagspress.
-          ”Årets familjebil” av motortidningen L’argus i Frankrike.
-          ”Årets företagsbil” av tidningen L’Automobile & Entreprise i Frankrike

för att nämna några.

Den snåla men högpresterande e-HDi-motorn på 112 hk sitter i den version av 508 som sedan tidigare klassas som miljöbil och ger ett CO2-utsläpp på 119 gram/km. Nu tillkommer alltså ytterligare en miljöbilsversion, samma bränsleeffektiva motor men med manuell växellåda och med bland annat dieselvärmaren Webasto som standard.

Peugeot 508 har fem års nybilsgaranti med 2 årws assistans liksom Peugeots övriga personbilsmodeller.

Peugeot 508 tillverkas i Europa (Rennes i Frankrike) och i Kina (Wuhan). Under 2012 lanseras Peugeot 508 RXH, en lyxig hybridversion av 508 med fyrhjulsdrift och allroad-egenskaper. Dessutom kommer en sedan-version av 508 med den prisbelönta HYbrid4-teknologin (som idag återfinns i både 508 RXH och 3008 HYbrid4).

Ladda ner högupplösta bilder på Peugeot 508 på vår hemsida: http://www.peugeot.se/508-pressbilder/ och http://www.peugeot.se/508-sw-pressbilder/

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Kommande modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4 och nya generationens småbil - Peugeot 208