Peugeot 2008 får högsta betyg i EURO NCAP:s krocktest

Peugeot 2008 får högsta betyg i EURO NCAP:s krocktest

I den senaste omgången av Euro NCAP:s krocktester fick nya Peugeot 2008 maximala 5 stjärnor. Bilen klarar samtliga moment enligt organisationens strängare bedömningsregler:
Vuxenskydd 88 procent, barnskydd 77 procent, fotgängarskydd 72 procent och förarstödsystem 70 procent.

Crossovermodellen Peugeot 2008 bygger tekniskt på 208, som krocktestades med toppbetyget fem stjärnor i maj förra året. Peugeot 208 bedömdes som den säkraste småbilen på marknaden.

Sedan dess har kriterierna återigen förändrats när det gäller test av fotgängarskyddet. Peugeot 2008 uppvisar ett mycket gott skydd som reducerar skaderisken vid kollision med en fotgängare. Sammanlagt 26 poäng motsvarar 72 procent, vilket är 12 procent över betygsgränsen för femstjärnigt betyg.

Stötfångaren får maximal poäng för hur väl den skyddar fotgängarens ben. Huven bedöms vara utformad för att ta upp krockvåldet på ett bra vis och därmed minimera skadorna.

Peugeot 2008 har en främre ”krockbåge” av aluminium som tar upp krockkrafter effektivt. Bilen är utrustad med dubbla främre krockkuddar, dubbla främre sidokrockkuddar, dubbla krockgardiner, dubbla ISOFIX-fästen och 3 förankringspunkter för bilbarnstol i baksätet. Flera konstruktionslösningar minskar följderna av en eventuell kollision, bland dem en rattstång som kollapsar vid kollision och låsbygel mellan dörrar och mittstolpar.

ESP är standard, liksom även ASR (antispinn), CDS (stabilitetskontroll), EBA (panikbromsassistans) och EBD (elektronisk bromskraftfördelning).

Efterfrågan på Peugeot 2008 har överträffat förväntningarna vilket har inneburit att fabriken i Mulhouse, Frankrike, fördubblat produktionstakten. Tillverkningen ligger på 10 000 bilar per månad, mot 5 000 som var den initiala prognosen.

Målet är att tillverka 200 000 exemplar av 2008 fram till 2015, som ett första steg i Peugeots kraftfulla internationella offensiv mot en bredare publik världen över.

Bilaga: Detaljerade krockresultat Peugeot 2008 i Euro NCAP 2013

Peugeot

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modellersåsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Under 2013 har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 introduceras hos de svenska återförsäljarna under hösten.