Peugeot 908 HYbrid4 testad på bana

Peugeot 908 HYbrid4 testad på bana

Nu gör Peugeots hybridteknologi debut även på racingbanan. Peugeot 908 HYbrid4 visades första gången på bilsalongen i Genève i mars 2011 och nu har Peugeot för första gången testat 908:an på en långloppsbana.

I september inleddes testerna av Peugeot 908 HYbrid4 på märkets egna testbanor. I helgen som gick, en månad senare, gjorde modellen debut i officiella testsammanhang, denna gång på banan Estoril i Portugal. Det var de tre etablerade och välrenommerade förarna Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin och Alexander Wurz, som tog Peugeot 908 till seger i Petit Le Mans och ILMC nyligen, som genomförde testet som mätte en distans på drygt 300 km.

- Syftet är inte att köra långt, utan att testa att tekniken fungerar som den ska. Resultatet var positivt och systemet reagerade som vi förväntat oss, säger Bruno Famin, tekniskt ansvarig på Peugeot Sport.

Det var redan 2008 på Silverstone som Peugeot Sport första gången presenterade en prototyp av den nya hybridtekniken i 908 HDi FAP. Syftet var att testa ny hybridteknik och anpassa den till en ny bilmodell, planerad till 2011 inom ramen för det tekniska reglementet som infördes i slutet av 2009.

Testet på Estoril är det första i ett längre testprogram, som syftar till att samla erfarenhet från flera olika banor och utveckla hybridteknologin.

Samarbete mellan Peugeot och Peugeot Sport
Peugeot har genom modellerna 3008 HYbrid4 och 508 RXH lyckats kombinera vass design med miljöeffektiv teknologi och det är tillsammans med Peugeots ingenjörer som Peugeot Sport har utvecklat kombinationen diesel- med elmotor till att fungera även inom motorsporten.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.