Peugeot HR1: Exklusiv, urban och interaktiv

Peugeot HR1: Exklusiv, urban och interaktiv

Med konceptbilen HR1 vill Peugeot visa hur man tänker sig en framtida stadsbil för medvetna folk i staden. Med finare ord; urbana människor med krav på tillvaron. Och på sitt transportmedel.

Peugeot HR1 är liten, snål, smart och inspirerad av nutidens unga tänk. Den har användarvänlig teknik som används för att göra det urbana livet smidigare. Och roligare.

Till exempel är instrument och reglage tydligt inspirerade av den senaste mobiltekniken. Scrolla med hjälp av ett klickande cirkelreglage fram till rätt meny på förarens display och byt sedan display till den som sitter framför passageraren med ett svep med fingret från vänster över förarens display.

Föraren kan välja den information som ska visas. Till exempel varvräknare samt vatten- och oljetemperatur vid inspirerad körning eller turistinformation i samband med lugn ”semesterkryssning”.

I vindrutan finns en HUD, en Head Up Display, som kan projicera lämplig information i vindrutan så att föraren kan läsa av den utan att ta ögonen från trafiken framför bilen.

Praktisk och flexibel

HR1 kan attrahera unga, äldre med utflugna barn eller som andrabil till den medvetna barnfamiljen. Alla kan ha en relation med HR1, men den tänkta målgruppen är främst de aktiva människorna i städerna, för trots de små yttermåtten (längd 369, bredd 176, höjd 149 cm) erbjuder bilen bra utrymmen och praktiska användningsområden. Individuellt fällbara säten som stuvas undan i golvet gör lastutrymmet flexibelt och rymligt; maxvolymen är 734 liter!

HR1 är en blandning av alla dagens karosstrender med drag av SUV, snygg coupé och mini-MPV för att nämna några. En minimalistisk crossover är en lämplig sammanfattning.

Exklusiva måsvingar

De spektakulära, praktiska och elmanövrerade måsvingedörrarna ger Peugeot HR1 en exklusiv utstrålning, och med den något förhöjda markfrigången och spännande karosslinjer med karaktäristiska drag av märkets nya designelement, har bilen det som krävs för att attrahera en formmedveten och kräsen målgrupp.

Miljöpositiv hybridteknik

Med en framsynt hybridteknik, HYbrid4, i form av en aktermonterad elmotor på 37 hk (27 kW) som driver på bakhjulen och en trecylindrig 1,2-liters turboladdad bensinmotor på 110 hk (81 kW) som driver på framhjulen, ger de tillsammans hela 147 hk (108 kW). Motorerna är sammankopplade med en paddelstyrd 6-växlad elektroniskt styrd växellåda som kan köras manuellt eller i automatläge. Det här ger dessutom en möjlighet till fyrhjulsdrift av hybridtyp, förbränningsmotorkraft fram och elkraft bak, när omständigheterna kräver det.

En bränsleförbrukning på 3,5 liter/100 km vid blandad körning och ett CO2-utsläpp på 80 g/km (eller 0 vid enbart eldrift) gör att Peugeot HR1 kan möta alla formella och informella krav på miljövänlighet.

HR1 är också ett gott exempel på att en miljöpositiv bil även kan vara riktigt roliga att köra. Ett spänstigt chassi (framvagn av McPherson-typ, semiindividuell bakaxel) ger tillsammans med en exakt elektrisk servostyrning en klassisk rolig körglädje kombinerat med den nya sortens körglädje som en liten, smart, snygg, snål och medveten bil levererar.

Ladda ner högupplösta foton på Peugeot HR1 på vår hemsida;

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.