Peugeot Partner Tepee är redo för nya äventyr

Peugeot Partner Tepee är redo för nya äventyr

Den flexibla MPV’n Partner Tepee uppdaterades nyligen med märkets nya formspråk, senaste säkerhetssystemen, moderna bränsleeffektiva motorer och inte minst telematiksystemet Mirrorscreen som skapar nya möjligheter.

Partner Tepee är utvecklad för familjeäventyr och företagsuppdrag och uppskattas av ägarna för sin oslagbara lastförmåga och flexibilitet med upp till sju säten. Robusta Partner Outdoor kompletteras nu med Partner Tepee Adventure Edition, som är färdigutrustad med både dragkrok och takbågar att fästa takboxen i. Adventure Edition med den vridstarka och bränsleeffektiva dieselmotorn, BlueHDi 120, kostar från 179 900 kronor.

Ännu mer robust och expressiv
Nya Peugeot Partner Tepee, som lanserades i Sverige under senhösten, har fått en robustare front med lejonemblemet i grillen som omsluts av den nydesignade stötfångaren och strålkastarna på var sin sida. Stötfångaren är slittålig och robust tack vare hårdplasten som tål repor och är enkel att byta vid lättare kollisioner. Dimljusen och varselljusen med LED-lampor ger Partner sin nya eleganta signatur.

Bränsleeffektivaste motorutbudet på marknaden
Nya Partner Tepee är utrustad med den helt nyutvecklade dieselmotorfamiljen, BlueHDi, som med god marginal uppfyller utsläppskraven i Euro 6.

De vridstarka motorerna har i snitt 15 % lägre CO2-utsläpp jämfört med motorerna som de ersätter i förra generationens Partner. BlueHDi-motorernas prestanda och vridmoment ger optimal körkomfort i alla situationer. Utrustad med 1,6-liters dieselmotor med 100 hk och Stop&Start sätter Partner Tepee utsläppsrekord i sitt segment med låga 109 gram CO2/km. 1,6-liters BlueHDi finns också med 120 hästkrafter. Dieselmotorerna är kopplade till antingen en manuell växellåda eller till den sexstegade automatiserade manuella växellådan ETG 6.

Ny teknologi för säker körning
Nytt i Peugeot Partner Tepee är Active City Break – ett nödbromssystem som griper in vid risk för kollision i låga hastigheter, under 30 km/h. Systemet bromsar bilen helt eller delvis när avståndslasersensorn (Lidar), monterad i vindrutan, känner av en rullande eller parkerad bil i körfältet.

Backkamera är också ett uppskattat hjälpmedel i citykörning. På den stora färgskärmen i bilen får föraren en bild av hur det ser ut bakom bilen och kan upptäcka hinder när denne backar. Färgade linjer följer bilens rattrörelser när bilen svänger och hjälper föraren att se eventuella hinder även på sidorna. Backkamera finns som tillval i Partner Tepee liksom Active City Break.

Parkeringsradar bak är redan idag standardutrustning i Peugeot Partner om man väljer den högsta utrustningsnivån. I nya Partner erbjuds också parkeringsradar fram vilket gör manövreringen i låga hastigheter ännu säkrare. Nytt är också att farthållarfunktionen med fartbegränsare, med fyra förinställda hastigheter, är standard redan från den andra utrustningsnivån eftersom funktionen är mycket uppskattad.

Funktionell och uppkopplad
Den bekväma och ergonomiska förarmiljön är utrustad med det senaste telematiksystemet. En stor 7-tums pekskärm i färg är integrerad i mittkonsollen och är standard eller tillval beroende på nivå. Den ger enkel åtkomst till bilens olika system som färddator, radio eller digitalradio DAB eller bärbara enheter, hands-free och navigation. Navigatorn innehåller alla kartor i Europa och visar hastighetsbegränsningarna på vägarna.

Nya Peugeot Partner har det som behövs för att få kontakt med andra mobila enheter – Bluetooth, USB-port, AUX-ingång och unika Mirrorscreen, som speglar förarens smartphone. Pekskärmen innehåller inte bara gränssnittet för ljudanläggningen, färddatorn och fordonsinställningarna. Den blir också en spegel av den smartphone som ansluts. Mirrorscreen ger direkt tillgång till funktioner i telefonen, som navigation, musikspelare och andra applikationer. Nytt är också en kontroll i ratten som startar röstigenkänning från smartphone via Bluetooth (Siri på iPhone till exempel) och ljudet återges genom bilens högtalare.

Högsta betyg av ägarna
Den nydesignade robusta fronten illustrerar väl de inneboende kvaliteter som har utmärkt Partner Tepee sedan den första generarationen lanserades för närmare 20 år sedan. Modellen har testats i verkliga livet av familjer som har betygsatt bilen. Modellen uppskattas för att den är rymlig, praktisk att använda och har hög komfort och ägarna uttrycker att de är mycket nöjda med bilens kvalitet, robusta material och driftsäkerhet.

Robust och driftsäker – ledord under hela utvecklingen
Under utvecklingsarbetet av de nya modellerna har Peugeots ingenjörer och designers haft skarpt fokus på robusthet och driftsäkerhet. De har kört och testat Partner Tepee under mer än 6 miljoner kilometer i olika situationer och klimat som representerar kundernas vardag innan serietillverkningen startade;

- Tungt lastade bilar i hög hastighet.
- Testbänk för fjädring och chassi, som liknar de mest svåra underlagen med hål och stenar.
- Klimattester i starkt solljus, upp till 85 plusgrader, och växlingar mellan sträng kyla och hetta (-18 till +45 grader) i klimatkammare för att testa hur olika komponenter och material motstår extrema vädertyper.
- Rostskydds- och tätningstester där bilen körs genom stora vattenmassor och utsätts för salt.

De här testerna i kombination med den erfarenhet som samlats in av förarna under över 18 år säkerställer att nya Partner Tepee håller en mycket hög kvalitet.

Svenskt modellprogram
Efterfrågan på biltypen MPV ökar stadigt i hela Europa med runt 4 procent per år, eftersom kompakta men rymliga och lättlastade bilar passar livsstilen hos allt fler.

I Sverige erbjuds Peugeot Partner Tepee med två dieselmotoralternativ och två utrustningsnivåer, Active och Outdoor;

NYA PARTNER TEPEE ACTIVE BlueHDi 100
NYA PARTNER TEPEE ACTIVE BlueHDi 100 ETG6
NYA PARTNER TEPEE OUTDOOR BlueHDi 100 ETG 6
NYA PARTNER TEPEE OUTDOOR BlueHDi 120

Båda versionerna är mycket välutrustade redan i grundutförande. Outdoor utmärker sig utvändigt med bland annat skyddsplåt under motorn, lite högre markfrigång och mattsvarta takbågar.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».