Peugeot vann världens tuffaste ökenrally – Dakar 2016

Peugeot vann världens tuffaste ökenrally – Dakar 2016

Kraftfull, pålitlig och djuriskt aggressiv - med en lika slagkraftig som ändamålsenlig bil tog Peugeot hem segern i Dakarrallyt 2016. Under 1000 mil i svår terräng, bakom ratten i robusta tvåhjulsdrivna 2008 DKR, kämpade fransmännen Stéphane Peterhansel och Jean-Paul Cottret sig fram genom översvämningar, extrem hetta och sandstorm i 14 dagar i Sydamerika. Peterhansel cementerade sin plats i Dakarrallyts ”Hall of Fame” genom sin imponerande tolfte seger i ett av motorsportens mest krävande och utmanande rally.

- Det är en helt fantastisk känsla, sa en utmattad men mycket glad Peterhansel när teamets 2008 DKR var först över mållinjen idag. Vi kände en enorm vilja att ta oss i mål och vara med och skriva ett nytt kapitel i Peugeots historia.

Det var det 38:onde Dakarrallyt som avslutades i argentinska Rosario idag och ökenräven Peterhansel kunde lägga ytterligare en seger till sin imponerande Dakarkarriär. Antalet segrar på två och fyra hjul i det legendariska rallyt är nu hela tolv till antalet, sex gånger med motorcykel och sex gånger med bil och han har vunnit både i Afrika och Sydamerika.

För Peugeot var det femte segern i Dakarsammanhang och den första i Sydamerika efter bara ett tidigare försök. Märket segrade fyra år i rad i Dakarrallyt som kördes i Afrika mellan 1987 och 1990 och har en imponerande segerhistorik i flera olika motorsportsdiscipliner, bland annat Le Mans 24-timmars långlopp, Pikes Peak, rally-VM och rallycross-VM.

Tre av de fyra Peugeot-teamen med Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Sébastien Loeb/Daniel Elena och Cyril Despres/David Castera tog sig i mål medan Carlos Sainz/Lucas Cruz, som ledde rallyt för bara fyra dagar sedan, tvingades bryta.

Teamkollegan och rookien i Dakar, Sebastien Loeb, vann den sista, 180 km långa etappen av årets Dakarrally och ledde rallyt vid flera tillfällen ända till för några dagar sedan då han kraschade i ett hål. Den niofaldiga rallyvärldsmästaren och rekordhållaren i backtävlingen Pikes Peak slutade på plats nio totalt. Despres imponerade också stort och körde in på en sjunde plats.

-Det har varit många tuffa situationer i året Dakarrally, säger Peugeot Sports direktör Bruno Famin, med skyfallen och översvämningarna första dagen, den extrema hettan som fick både människor och maskiner att pressas hårt och inte minst sandstormen. Peugeot 2008 DKR visade verkligen att den är en riktig lejonkung som trivs i öknen. Vi vann nio delsträckor av tretton möjliga inklusive sju där vi var etta och tvåa och på två delsträckor slutade vi med tre bilar i topp. Vi är mycket nöjda!

Slutresultat:
1. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, 45h22min10s
2.Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini, +34min58s
3. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota, +1h02min47s
4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini, +1h05min18s
5. Leeroy Poulter (ZAF)/Robert Howie (ZAF), Toyota, +1h30min43s
7. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 1h49min04s
9. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR, +2h22min09s

Den extrema tävlingsbilen, 2008 DKR, är frukten av ett samarbete mellan Peugeot, Total och Red Bull. Designen grundar sig på den mycket populära crossover-modellen 2008, men har fått mer imponerande proportioner, anpassade till tävlingsreglementet som dikteras av rallyts krävande terräng. De aggressiva formerna med eleganta inslag bryter mot rådande designideal i rallyvärlden. Bilen är ritad av ett litet team på fyra personer bestående av designers från Peugeot respektive Peugeot Sport. Ett beslut som hade stor inverkan på utseendet var frågan om bilen skulle driva på två eller fyra hjul.

-Vi vägde för och nackdelar och kom fram till att tvåhjulsdrivning passade oss bäst med tanke på terrängegenskaper och framkomlighet på sand, säger Jean-Christophe Pailler, projektledare på Peugeot Sport. Det gör att vi kan använda större hjul och dra nytta av längre fjädringsväg.

Dakarrallyt är ett av motorsportens mest krävande och utmanande rally i öknen med sanddynor, vattenhinder och klippblock och pågår under 14 dagar. Det är 9 583 kilometer långt och starten gick i Buenos Aires den 2 januari och avslutades lördagen den 16 januari i argentinska Rosario efter några sträckor genom grannlandet Bolivia.

FOTON TILL REDAKTIONENS FRIA FÖRFOGANDE:

www.peugeot-media.com

www.redbullcontentpool.com

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».