Premiär för RCZ R - prestanda och körglädje från Peugeot Sport

Premiär för RCZ R - prestanda och körglädje från Peugeot Sport

Vid årets Goodwood ”Festival of Speed” den 11 till 14 juli premiärvisar Peugeot sin nya värstingmodell RCZ R, en ännu mer vässad version av sportiga och exklusiva RCZ. Den framgång och passion som omslutit RCZ Racing Cup var för stark för att inte få en koppling till en bil utanför tävlingsbanorna. Därmed är det dags att presentera gatuversionen, RCZ R, med en ny 1,6 liters turbomotor med 270 hk och 330 Nm, specialutvecklad fjädring och en mekanisk differential av Torsen-typ, vilket garanterar en körupplevelse på högsta nivå.

RCZ R förgyller även Frankfurt Motor Show i september och försäljningsstarten i Sverige äger rum under våren 2014.

Den stora framgången och passionen som vi har upplevt med RCZ, utvecklad av Peugeot Sport, kunde inte gå obemärkt förbi. Därför var det självklart att ta steget och utveckla en serieproducerad modell med fler hästkrafter och ännu högre prestanda, säger Bruno Famin, Direktör Peugeot Sport

Den mest kraftfulla serieproducerade modellen i Peugeots historia

Med 270 hästkrafter under motorhuven blir RCZ R den mest kraftfulla serieproducerade modellen i Peugeots historia. Den accelererar från 0-100 km på mindre än 6 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på 145 g/km, vilket innebär att den är en av de snabbaste och samtidigt den mest bränslesnåla av alla sportkupéer. Detta är resultatet av downsizing av motorn, optimering av aerodynamiken samt viktreduktion.

En tydlig trend just nu är downsizing, och vi ser det inte bara i serietillverkningen, utan även inom motorsporten. Huvudklasserna använder 1,6 l turbomotorer - självaste Formel 1 byter till denna typ 2014, berättar Cyrille Jourdan, Teknisk chef RCZ R.

Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn med en kapacitet på endast 1,6 liter sätter prestandarekord i sin klass – med nästan 170 hk per 1000 cm3 placerar den sig bland de bästa motorerna i världen i en serieproducerad modell och den uppfyller redan Euro 6-normen.

Arbetet med aerodynamiken har ökat downforcen baktill med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som säkrar stabiliteten vid höga hastigheter utan att reducera accelerationen. Önskan att minska vikten har styrt utvecklingen av speciella delar, vilket har gett en viktreduktion på 17 kg jämfört med 200 hästarsversionen av RCZ. Med en vikt på 1280 kg har RCZ R således ett vikt/effekt-förhållande på 4,7 kg/hk.

En exklusiv signatur

Varje komponent som är speciellt framtagen för RCZ R, bidrar till dess dynamiska prestanda och understryker den rena och slanka designen, som ger RCZ dess unika identitet, fortsätter Pierre Paul Mattei, RCZ Designchef

RCZ R är utsmyckad med mattsvarta bågar och strålkastare i titanium. Sittpositionen är sänkt med 10 mm och med 19 tum breda hjul uppfattas RCZ R som fastklistrad i vägen. De speciella fälgarna är signerade med ett ”R” som snidats ut direkt i aluminiumet. De är specialdesignade för att rymma större bromsar och de röda bromsoken, som signerats av Peugeot Sport.

Den stora bakspoilern garanterar förbättrad aerodynamik och ökat marktryck, och den speciella diffusern, med två kromade slutrör, höjer racingkänslan i det breda bakpartiet.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. Både i grillen, på bakpartiet och i cockpiten återfinns det karakteristiska ”R”, som vittnar om att detta är en alldeles särskilt sportig modell.

En dynamisk och sportig upplevelse

RCZ R’s temperament förstärks via siffror: en maxhastighet på 250 km/h (elektroniskt begränsat) och 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

Den lägre markfrigången, den förbättrade aerodynamiken med optimerad downforce, de speciella chassiinställningarna med bl.a. 0,5 tum bredare hjul och Goodyear Eagle F1 F1 Assymmetric 235 / 40 R19-däck bidrar alltsammans till ett imponerande väggrepp.

Med mekanisk differential av Torsen-typ utnyttjas det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt ökad stabilitet vid inbromsning. De ventilerade bromsskivorna har en diameter på 380 mm och en tjocklek på 32 mm. De är monterade på samma sätt som på racingbilar för att snabbare kyla ner bromsskivorna under en aktiv körupplevelse.

För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från motorsportens värld. Peugeot Sport har alla förutsättningar att genomföra ett sådant projekt och det kompletteras av Peugeots R&D-avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till exempel hög driftsäkerhet, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager

RCZ R är således utrustad med en ny 1,6 liters turbobensinmotor med direktinsprutning. Den har en prestanda på 270 hk vid 6000 varv och ett maximalt vridmoment på 330 Nm vid 1900 varv/min. Den nya turbomotorn är resultatet av en omfattande utveckling, där åtskilliga delar har modifierats eller ersatts för att uppnå denna kraft som kan användas för vardagsracing utan att gå miste om en serieproducerad motors hållbarhet. Bland annat har motorblocket förstärkts med hjälp av en särskild värmebehandling och Twin Scroll-turbon har vidareutvecklats.

De nya kolvarna, som är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport, har ett kompressionsförhållande på 9,2. Kolvarna är gjorda av samma material, som användes i Peugeots Formel 1-bil och nedkyls av två oljesprutmunstycken. Vevstakarna är konstruerade för hög hastighet och lagren på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.

Lagren är täckta med ett skikt polymer, som kan motstå högt tryck och höga temperaturer. MAHLE tog patent på denna konstruktion år 2011 och RCZ R är den första serieproducerade modellen som använder denna avancerade teknologi.

Komfort och körglädje i vardagen

RCZ R är utvecklad som en banracingbil, men med gatversionens komfort. Drivlinans egenskaper kombinerar kraven av en sportig körning på banan med vardagskörning. RCZ R anpassar sig till förarens körsätt beroende på trycket på gaspedalen och med en bränsleförbrukning på 6,3 l/100 km, blandad körning, är den minst lika användbar utanför banan.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.